Subvencije za zamenu starih dizelaša nisu još počele: UNA istražuje - šta se čeka?

Iako su prvobitne najave bile da će građani moći da se prijave od oktobra, ta akcija još uvek nije počela

Autor: Zvonko Ninkov
23.12.2023. 19:45
  • Podeli:

Za dizelaša starog tridesetak godina za 2.100 evra. Zvuči neverovatno, ali to je predviđeno kao jedna od mera Programa zaštite vazduha u Srbiji koji je Vlada usvojila pre godinu dana. Taj podsticaj odnosi se, konkretno, na zamenu dizel vozila sa motorima Euro 1, 2 i 3 novijima, koja manje zagađuju životnu sredinu. Međutim, iako su prvobitne najave bile da će građani moći da se prijave od oktobra, ta akcija još uvek nije počela.

Oko 560.000 vozila sa zastarelim Euro standardom i dalje krstari srpskim putevima. Vrednost polovnjaka starih dve-tri decenije nekada ne dostiže ni 1.000 evra, pa je najava da će vlasnici dizelaša moći da ih zamene za automobile od 2015. godišta i mlađe sa motorom Euro 6 uz subvenciju, delovala je kao dobra prilika i da se smanji zagađenje, ali i da se zameni istrošeni vozni park. Međutim, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kasni sa Pravilnikom koji će regulisati tu oblast, kao i kriterijumima za prijavu građana. Kad je već tako, uvoznici automobila predlažu da se propisi i dopune.

"Podneli smo jednu inicijativu nadležnom Ministarstvu da se to blago koriguje i da se dozvoli ljudima da biraju da li će da kupe polovno Euro 6 ili možda novo vozilo. Znači, bukvalno da se dodaju dve reči da se subvencija može iskoristiti za kupovinu polovnog ili novog Euro 6 vozila", kaže za UNU Boris Ćorović iz 'Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova'.

Konkretno, za kupovinu putničkog automobila subvencija bi bila 2.100 evra, za lako teretno vozilo do 12 tona 2.500 evra, a za autobus 2.900 evra. Plan Vlade je da se tako eliminiše oko 140.000 starih vozila i smanji zagađenje. Načelno, to jeste dobra ideja, kažu ekolozi, ali ne treba očekivati čudo jer ima većih zagađivača od saobraćaja.

"Znači, kada pogledamo celokupno zagađenje vazduha, najznačajnih udeo drumskog saobraćaja je u azotnim oksidima, zatim ide u pm česticama 10%, pm - 2,5%. I kada bismo sve ovo uspeli da zamenimo i da je ovo jedna od mera koja doprineti ne možemo očekivati da će to odjednom da reši sve nagomilane probleme", kaže Igor Jezdimirović ispred 'Inženjera zaštite životne sredine'.

Kako je Una televiziji nezvanično rečeno od usvojenih mera nije se odustalo, ali je sve odloženo zbog izbora i iščekivanja nove Vlade. Nije, takođe, odbačen ni plan da se od 1. januara 2024. zabrani uvoz polovnih vozila sa standardima euro 3 i evro 4.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()