U ovim zemljama jedva da ima električnih vozila: Dok ih u Norveškoj voze skoro svi - 'što južnije to tužnije'

Na samom dnu našla se, začuđujuće, Hrvatska

17.01.2025. 21:00
  • Podeli:
elektricni-automobili-punjenje-fotopixbay-6468c97b5b9d7.webp Foto: Pixabay

U severnoj Evropi električni automobili su često prvi izbor pri kupovini automobila. Na jugu, međutim, jedva da igraju ulogu u tržišnom udelu. Koliko je izuzetno neravnomjrna distribucija električnih automobila u Evropi pokazuju brojevi evropskog udruženja proizvođača ACEA.

Razlozi za ovo su razni, a pre svega su tu podsticaji za kupovinu električnih automobila. Tako je u Nemačkoj bonus za kupovinu doneo značajan proboj električnih automobila na tržište, pa je u ovoj zemlji jedan od šest novih automobila EV.

Slična situacija je i u Velikoj Britaniji (16,6 posto) i Francuskoj (16,8 posto), dok je udeo EV-a znatno veći u Danskoj (36,3 posto), Holandiji (30,8 posto), Švedskoj (38,7 posto) i, naravno, sa enormnim vođstvom u Norveškoj (82,4 posto).

Potpuno drugačija slika prodaje EV-a može se videti u Italiji, Španiji, Poljskoj a posebno u jugoistočnoj Evropi.

U Italiji se svake godine registruje 1,3 miliona novih automobila, po čemu su četvrto tržište po veličini u Evropi. Međutim, prošle godine samo 4,2 posto tog broja su bila vozila na struju. To je samo jedan od svaka 24 nova automobila. Slično je i u Španiji koja je sa 813.000 novih registracija godišnje na petom mestu evropskih tržišta, ali ima udeo EV-a od svega 5,4 posto.

U nekim zemljama jugoistočne Evrope električni automobili su još manje rasprostranjeni. Tako Mađarska ima udeo od 5,3 posto, Bugarska - 4,8 posto i Poljska - 3,6 posto. Međutim, Hrvatska sa 2,8 posto i Slovačka sa 2,7 posto udela EV-a na tržištu novih automobila su na apsolutnom dnu EU statistike. To znači da je u ovim zemljama samo jedan automobil električni od svakih 37 novih automobila.

Rezultat je da u proseku cele EU, isključivo električni automobili čine samo 14,6 posto svih novih registracija. Ostali svi novi automobili i dalje imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem ispod haube (uključujući hibride).

Nedostatak podsticaja za kupovinu ne može se koristiti kao opšte objašnjenje za ovakve rezultate jer su u mnogim zemljama sa niskim udelom EV automobila postojale slične subvencije kao u jemačkoj, a u nekim slučajevima čak i veće. S druge strane u Češkoj i Slovačkoj nećete dobiti ni centa podsticaja pri kupovini EV-a.

Pored poticaja ipak najveći razlog za slabu prodaju EV-a je mreža punionica. Grčka će, na primer, imati oko 2.000 javnih punjača do 2024. godine. Bugarska ima 1.600 punjača, Rumunija 2.700. To su sve skromni brojevi jer, poređenja radi, mala Holandija ima 144.000 punjača. Ovo ujedno objašnjava gde i zašto e-mobilnost napreduje i gde je još uvek u zastoju.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()