Radna mesta prva na udaru: Već 2026. veliki deo novinarskog sadržaja proizvodiće AI

Novi stilovi izveštavanja već dolaze

22.01.2024. 10:45
  • Podeli:
novinari_ubistva_anadolija 1-63c576f8a6155.webp Foto: Anadolija

Razvoj veštačke inteligencije, jačanje propagande u vremenima političkih i ekonomskih previranja i novi stilovi izveštavanja usred finansijske krize imaće snažan uticaj na 2024. godinu, naveo je Rojtersov institut u izveštaju u kojem analizira aktuelne tendencije u novinarstvu i kako bi one mogle da se odraze na budućnost profesije. 

Četbotovi će menjati sadržaj koji se distribuira

Kako je saopštilo Udruženje novinara Srbije, Rojtersov institut predviđa i da će već 2026. godine veliki deo sadržaja na internetu biti proizveden sintetički, odnosno korišćenjem veštačke inteligencije i različitih računarskih tehnika, i upozorava novinare i novinske organizacije da pod hitno preispitaju svoju ulogu i svrhu u medijskim kućama u kojima rade. 

Prema predviđanjima Rojtersovog instituta, menjaće se i način na koji se sadržaj distribuira. 

„Mnogi četbotovi vođeni veštačkom inteligencijom ponudiće brži i intuitivniji način za pristup informacijama. Nagli pad preusmeravanja sa Fejsbuka i Iksa (ranije Tvitera) na njuz sajtove mogao bi dodatno smanjiti sveukupnu posetu ovim sajtovima...“, navodi se u izveštaju Rojtersovog instituta. 

Optimistični izdavači se, piše Rojtersov institut, raduju eri u kojoj bi prekinuli svoju zavisnost od nekoliko ogromnih tehnoloških platformi i izgradili bliže direktne odnose sa čitaocima, koji bi bili spremni i da plate da bi pristupili sadržaju. 

„Može se očekivati da vlasnici medija ove godine u većoj meri štite svoj originalni sadržaj, kao i da angažuju skupe advokate da zaštite svoju intelektualnu svojinu (IP)“, navodi se u izveštaju Rojtersa. 

Ipak, zadatak, kako navode, neće biti lak, sudeći po tome da su mladi ljudi već zadovoljni personalizovanim sadržajem, odnosno, algoritamski generisanim vestima, i uz to, u manjoj meri prate tradicionalne medije. 

Više podkasta ključ za privlačenje publike

U upitniku Rojtersovog instituta koji je popunilo više od 300 najčitanijih digitalnih medija, manje od polovine, odnosno 47 odsto urednika, izvršnih direktora i digitalnih rukovodilaca navelo je da veruje da novinarstvo u narednoj godini očekuje prosperitet, a oko jedne desetine, odnosno 12 odsto urednika, navelo je da ne očekuje prosperite. 

Usmeravanje publike sa Fejsbuka ka njuz sajtovima drastično je opalo, za 48 odsto, a sa Iksa/Tvitera za 27 odsto, a izdavači se sve više okreću Instagramu, Tiktoku i Vocapu, a Gugl diskaver postaje sve važniji kanal za dolaženje do informacija. 

Više podkasta, video sadržaja, kreativniji storiteling i češće slanje biltena ključ je za privlačenje pažnje publike.

Više od polovine izdavača i urednika (54 odsto) u upitniku Rojtersovog instituta priznalo je da su njihove kompanije uglavnom fokusirane na to da se publika što duže zadrži na njihovim sajtovima, a samo 37 odsto je navelo da poštuje vreme svoje publike i da će nastojati da joj za vreme koje ona posveti onlajn mediju pruži što više informacija. 

Kao najčešći razlog za zabrinutost Rojtersov institut navodi prezasićenost publike informacijama, kao i to što čitaoci zanemaruju vesti koje nisu u skladu sa njihovim uverenjima. 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()