I pored toga što se mnogi pitaju da li je baš pametno, stučnjaci uveravaju da primena 5G tehnologije čini upotrebu telefona u avionu bezbednom
Odluka Evropske unije da putnicima dozvoli upotrebu pametnih telefona u avionu za vreme leta obradovala je mnoge. Ali je, takođe, pokrenula pitanje – da li će to ugroziti bezbednost vazdušnog saobraćaja?
Putnici koji putuju unutar Evropske unije uskoro će moći u potpunosti da koriste svoje mobilne uređaje na letovima, jer je Evropska komisija nedavno odlučila da avionski prevoznici do 30. juna 2023. godine moraju da obezbede neophodnu 5G tehnologiju.
"Ovu presudu smo čekali dugih 20 godina", izjavio je Vans Hilderman, stručnjak za avijaciju i izvršni direktor avionske konsultantske kompanije AFuzion, za The Brussels Times. "Neki ljudi su zabrinuti za bezbednost, ali svi sistemi u avionima imaju posebno dizajniranu zaštitu koja obezbeđuje da ne dolazi do smetnji zbog pametnih telefona".
Pravilo o prebacivanju telefona na avionski režim rada, objašnjava Hilderman, osmišljeno je zbog različitih faza leta: tokom poletanja i sletanja službe za bezbednost vazdušnog saobraćaja žele da putnici obrate pažnju na bezbednosna uputstva i slušaju sva obaveštenja.
"Ali tokom faze krstarenja, kada avion samo leti, upotreba telefona nema uticaja – ništa što putnik uradi ne može da poremeti frekvencije", kaže Hilderman. "Ova pravila su doneta kada nije bilo pametnih telefona, a svi smo imali Nokijine modele ili telefone na preklop sa veoma malo tehnologije".
U Americi se za 5G tehnologiju koriste drugačiji radiofrekventivni pojasevi od onih u EU, odnosno nešto viši nego u Evropi. Zbog toga je ona bliža pojasu na kome radi uređaj za merenje visine (koji meri visinu iznad zemlje na kojoj leti avion). A to je posebno važno tokom sletanja po lošem vremenu, prenosi Tportal.
Zato je nekoliko američkih avio-prevoznika tvrdilo da bi 5G tehnologija mogla da ometa merače visine i drugu osetljivu opremu. Međutim, veći jaz između tih uređaja i 5G pojaseva u Evropi znači da će filteri merača visine bolje funkcionisati u blokiranju lutajućih 5G signala.
"Kada je dan maglovit, piloti ne mogu ništa da vide prilikom sletanja. Teoretski je moguće da bi 5G tehnologija mobilnih tornjeva u blizini aerodroma mogla da ometa frekvencije u SAD. Ali u Evropi se radi na različitim frekvencijama. Zato presuda Evropske komisije uopšte neće uticati na bezbednost sletanja", smatra Hilderman.
On očekuje da će i SAD slediti odluku Evropske unije u roku od tri godine.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.