Snimak jedne takve evakuacije prošle nedelje osvanuo je na društvenim mrežama
Posle niza lažnih dojava o bombama postavljenim na beogradski aerodrom, počele su da stižu i pretnje o eksplozivnim napravama u pojedinim avionima.
Putnici su se ukrcali, smestili i vezali pojas. Avion se priprema za poletanje. U tom trenutku Kontrola letenja obaveštava pilota da je stigla dojava o bombi u avionu. Kapetan posade sledi proceduru koja se završava evakuacijom putnika. Snimak jedne takve evakuacije prošle nedelje osvanuo je na društvenim mrežama.
Razumljiva je u ovakvim situacijama uznemirenost putnika. I onima koji su videli snimak sve deluje poprilično neorganizovano. Međutim, pravila su potpuno jasna i precizna, kažu nadležni.
"Na izolovanu poziciju '3000' na kraju piste avion se stavlja sa strane, dovoze se mobilni rendgeni i autobusi. Svi putnici sa prtljagom prolaze kroz taj rendgen, kada se pregledaju stavljaju se u autobuse i dovoze se na poziciju koja je obezbeđena u zgradi ili negde sa strane ako je i zgrada u problemu", objasnio je za RTS Nenad Lukić, načelnik Granične policije.
Dovoze se i posebne mašine za brzi istovar prtljaga koji se dodatno pregleda na pokretnim trakama na aerodromu. Angažuju se Policijska brigada i Specijalna-antiteroristička jedinica.
Petar Vojinović sa portala "Tang siks“ kaže da se ovakve stvari retko dešavaju.
"Pune evakucije na aerodromu iz aviona su još ređe, a što se tiče obezbeđivanja aerodroma, koncesionar uzima privatne firme koje se time bave i koje možete videti kada vam čekiraju prtljag. Postoje tri nivoa čekiranja, kada vaše telo prođe kroz KD skener, vaš prtljag i onaj vid skeniranja - prtljag koji ste čekirali tj. predali“, kaže Vojinović.
Ukoliko je avion blizu zgrade, deo objekta se evakuiše. Više od stotinu dojava o bombama na Aerodromu "Nikola Tesla" bilo je 2022. godine.
Za dojave u zgradi primenjuje se druga procedura. Evakuacija traje dvadesetak minuta, a objekat je blokiran nekoliko sati.
Predstavnici avio-kompanije, Direktorata civilnog vazduhoplovstva i MUP-a organizuju poseban komandni centar odakle se video-nadzorom prati situacija na terenu.
Tačno pet patrola policije tada dobija zadatak. Po potrebi se obezbeđuje deo zgrade, zatim pista, pristupne saobraćajnice aerodromu i kontrolišu se putnici. U isto vreme kontradiverzione ekipe Granične policije Beograd pregledaju širu lokaciju aerodroma. Policija se trudi da svojim prisustvom što manje uznemiri putnike.
"Ako je dojava bombe u zgradi, zavisi u kojem delu zgrade - ako je pronađen predmet na samom kraju zgrade, onda se samo taj deo zgrade obezbeđuje, ne sve. U krugu od 200 metara se izoluju avioni i putnici, tako da napravimo što manje štete i po aerodrom, avio-kompanije, a i da putnici budu zaštićeni“, kaže Nenad Lukić.
Ove slučajeve dalje preuzima Tužilaštvo. Često se to karakteriše kao krivično delo izazivanja panike i nereda, a kazne su od tri meseca do tri godine zatvora. Strože su, kažu stručnjaci, ako se to smatra terorističkim aktom. Tokom opasnosti i putnici su važna karika u evakuaciji, kaže policija.
Početkom godine iz izgorelog aviona japanske avio-kompanije, za minut i po svih 367 putnika je spaseno jer su slušali uputstva nadležnih.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.