Deca pešaci najugroženiji: Kako sačuvati živote i podstaći vozače na veći oprez

Vozačka kultura u Srbiji je na niskom nivou, ali će izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja, nastojati da tu bar nešto promene

Autor: Kristina Koturanović
05.08.2023. 09:48
  • Podeli:

Koliko smo puta u toku odrastanja čuli rečenicu: "Deco, dva puta pogledajte levo-desno!". 

Vozačka kultura u Srbiji je na niskom nivou, pa nam deca stradaju i na pešačkom prelazu. Bilo da smo pomenutu rečenicu usvojili ili ne, kao pešaci ćemo uvek biti najugroženija kategorija učesnika u saobraćaju.

Kako to promeniti? Šta o tome kaže zakon?

"Opšte stanje bezbednosti je dosta poboljšano. U odnosnu na prošlu godinu, do ovog preioda, imamo na putevima u Republici Srbiji 42 manje poginulih lica u saobraćajnim nezgodama. Kada su u pitanju sami pešaci, imamo blago poboljšanje. Prošle godine smo, do ovog perioda, imali 75 nastradalih pešaka u saobraćaju. Ove godine je taj broj, do ovog perioda, 72 poginula pešaka. Polovina nastradalih pešaka je bila starija od 65 godina. Nažalost, imamo i četvoro nastradale dece prošle godine", navodi potpukovnik policije Dejan Stević.

Potpukovnik Stević je objasnio da je Zakon o bezbednosti saobraćaja promenjen između ostalog i zbog onih na koje novčana kazna ne utiče. Oni će biti kažnjavani oduzimanjem vozila.

"Imamo zakonski predviđen vremenski okvir od dve godine, gde je vozač prema kojem će se ova mera primeniti dva puta pravosnažno osuđen za ovu najtežu vrstu prekršaja. Dakle, kada ste dva puta osuđeni i ponovo pokažete bezobzirnost prema svojoj bezbednosti, ali i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju – prema vama ćemo primeniti ovu meru", ističe Stević u izjavi za UNU.

Kako je bezbednost svih u saobraćaju jako važna, pa tako i pešaka koji su najosetljivija kategorija u saobraćaju, izmene zakona nisu zaobišle ni trotinetaše.

"To se odnosi na mesta, odnosno delove kolovoza, gde oni mogu da se kreću, da budu najbezbedniji i što se odnosi na uzrast lica koje ova vozila mogu da koriste, a i korišćenje zaštitne opreme. Činjenica je da je, po nekim neformalnim informacijama, više od 60.000 ovakvih vrsta vozila uvezeno prethodnih par godina u našu zemlju", napominje Stević.

"Do sada nisu bili prepoznati. Imali smo čitav niz nedoumica kada radimo sa događaja sa trotinetima, pa ne znate da li da ga smatrate kao pešaka, biciklistu, kao vozilo, kao automobil. Sa druge strane, niste mogli ni da regulišete njihovo ponašanje u saobraćaju. Dakle, saobraćajna policija nije znala kako da posutpa prema njima, kakve prijave da pišu a da te prijave opet ne budu odbačene", objašnjava za UNU stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Božović.

Od 2001. do 2014. godine, zabeležen je drastičan pad broja poginulih, povređenih i saobraćajnih nezgoda. Međutim, od 2014. taj broj se ne smanjuje, zbog čega je bilo potrebno promeniti propise.

Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja su u skupštinskoj proceduri, pa je sada sve u rukama narodnih poslanika.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()