Učenička kompanija u kojoj su Anđelija Damjanić, Jelena Marjanović, Nikolina Ćalasan, Nevena Blagojević i Teodora Matejić, pravi je dokaz da budućnost možemo da menjamo
Da li ste nekada čuli za generalnu direktorku od 17 godina? Za menadžerku finansija od 17 godina? Za menadžerku prodaje, marketinga, PR menadžerku - takođe od 17 godina? Niste? O, pa to ne samo da postoji, nego takvu jednu kompaniju, sa takvim kadrom, možete da nađete usred Srbije - u Aranđelovcu!
Dobro, mora se istaći da je ovde reč o učeničkoj kompaniji, koju čine pet učenica trećih razreda Gimnazije "Miloš Savković" i da, s obzirom na to koliko imaju godina, ipak imaju mentorku koja nadgleda to "poslovanje". Međutim, koliko god da je ovde bitan biznis, druga strana medalje je još bitnija, jer je pet devojaka, uz pomoć stručnjaka, napravilo društveno-edukativnu igru "Mic po mic", koju mogu da igraju svi, ali je ona pretežno namenjena za decu sa teškoćama u intelektualnom razvoju - što na našem tržištu ne postoji.
Dakle, generalna direktorka Anđelija Damjanić, menadžerka finansija Jelena Marjanović, menadžerka prodaje Nikolina Ćalasan, menadžerka marketinga Nevena Blagojević i PR menadžerka Teodora Matejić, osmislile su igru koja očas posla može da stvori inkluzivno okruženje, uz obilje druženja, smeha, ali i učenja.
Kako će ta igra, da kažemo - proizvod, da se kotira u odnosu na projekte ostalih đaka koji su na ovaj način ušli u preduzetničke vode, saznaćemo vrlo brzo, na Regionalnom takmičenju učeničkih kompanija, koje će 28. marta biti održano u Kragujevcu.
No, do tada, treba razjasniti neke stvari. Šta je to učenička kompanija? Ali i kako su došle na ideju da uopšte formiraju ovu učeničku kompaniju.
"Učenička kompanija sama po sebi predstavlja program preko kog učenici mogu da razvijaju svoju preduzetničku stranu. S obzirom na to da mi idemo u Gimnaziju, nemamo mnogo mogućnosti da se oprobamo u takvim vodama, pa nam ova prilika itekako znači", kaže za UNU generalna direktorka Anđelija Damjanić i dodala:
"Znale smo da će biti takmičenje učeničkih kompanija i pričali smo u školi međusobno ko će sve da se prijavi. Nas pet se znamo i družimo dugo, pa smo tako i došle na ideju da sklopimo naš tim. Za ovaj program stvarno svako može da se prijavi, to što je nas pet devojaka i to što imamo mentorku je, ako mogu da kažem, čista slučajnost", kroz osmeh napominje Anđelija.
Veoma je iznenađujuće i što su u ovo "ubrzano vreme", u doba interneta, pametnih telefona i računara, mlade osobe osmislile igru sa tablama, baš poput "Ne ljuti se, čoveče", "Monopol", "Riziko", nekadašnjih omiljenih društvenih zanimacija.
"Cela priča je počela pre godinu dana, kada smo u parku Bukovičke banje organizovale radionicu 'U društvu je lepše i lakše', u kojoj su učestvovala deca sa teškoćama u intelektualnom razvoju i učenici Gimnazije. Cilj nam je bio isti kao i sada - da izmamimo osmeh na licima naših drugara i ostvarimo saradnju između učenika Gimnazije i dece sa teškoćama. Što se tog dela sa tablama tiče, smatramo da deca treba da imaju fizičku igru zbog tog samog razvijanja empatije i osećaja prema svom saigraču. Naravno, ostavile smo tu malo modernijih komponenti u vidu QR kodova, koje pobednik skenira na kraju svake završene igre i on vodi do prigodnog sadržaja te table".
Društveno-edukativna igra "Mic po mi" namenjena je pretežno deci, ali i onim starijima koji ima poteškoća u intelektualnom razvoju. Igra je ne samo edukativna, već razvija i empatičnost.
"Naš proizvod predstavlja - prvu na tržištu, društveno-edukativnu igru namenjenu pretežno deci od sedam godina i starijoj sa teškoćama u intelektualnom razvoju. Njena svrha je da potpomaže razvoju sposobnosti kao što su: koncentracija, brzina, prostorne sheme, preciznost. Našu igru smo prilagodile tako da bude zanimljiva i korisna i deci tipične populacije, što omogućava stvaranje inkluzivnog okruženja. Na taj način, deca će kroz igru razviti osećajnost i empatiju prema deci sa teškoćama u intelektualnom razvoju. Da bismo dodatno obogatile našu igru, uvrstile smo QR kodove, koji vode do posebnih nagrada u vidu audio i video snimaka. Ova inovacija će dodatno motivisati decu da učestvuju u igri i time unaprede svoje učenje".
Igra sadrži tri table različitog oblika, pri čemu svaka razvija određene sposobnosti kod dece, a to su:
Geometrijska slagalica (△)
● Razvija matematičke sposobnosti.
● Poboljšava koordinaciju pokreta.
● Podstiče prostornu shemu koordinacije.
● Razvija brzinu i koncentraciju.
Cilj igre je da igrači što pre na svom delu table prikažu istu kombinaciju brojeva i geometrijskih oblika kao na kartici koju su izvukli pre početka igre. Pobednik je igrač koji prvi složi brojeve pored oblika.
Svet oko nas (O)
● Uči decu o stvarima koje koriste u svakodnevnom životu.
● Pruža informacije o prirodi, školi, muzici i delovima tela.
● Koristi igru i priče kako bi deci približila svakodnevne pojmove.
Cilj igre je da igrači što pre skupe sve pojmove prema određenoj boji (lakši nivo) ili prema slogovima (teži nivo). Pobednik je onaj igrač koji prvi sakupi date reči.
Porodica(▭)
● Uči decu o članovima životinjskih porodica.
● Razvija preciznost, koordinaciju pokreta i memoriju.
Cilj igre je da igrači što pre skupe članove dve različite porodice. Igrač koji prvi sakupi sva tri člana dve različite porodice je pobednik.
Igra izgleda i kao ozbiljan zadatak i za one malo matorije, tako da je nesumnjivo da će se dobro i zabaviti i namučiti i deca i odrasli. A ovim mladim i perspektivnim tinejdžerkama je prilikom izrade igre i njenog testiranja bilo potrebno i malo podrške sa strane.
"Stručni saradnici su master defektolog-oligofrenolog Jelena Matejić i master psiholog Nevena Novčić, naše sugrađanke koje su nam nesebično pomogle. Uz njih i sa mamom jednog devetogodišnjeg dečaka sa teškoćama smo prvo testirale igru, a pre nedelju dana smo je isprobale u lokalnoj predškolskoj ustanovi 'Duga', koja ima decu sa teškoćama, kao i u školi. Deca su stvarno bila divna, jedni druge su bodrili i pomagali se međusobno kad je to bilo potrebno. Objasnile smo im pravila za svaku tablu i oni su pomno slušali i pratili šta im 'velike drugarice' pričaju. Prilikom testiranja smo se zabavili i puno toga naučili kroz igru", kaže Damjanić i dodaje:
"Takođe smo imale pomoć mentora koji nam je dodeljen od strane organizacije koja stoji iza čitavog takmičenja (Dostugnuća mladih) - Ivanu Dojčinović, koja radi u NCR Voyix kompaniji. Uz to, zajedno smo dizajnirale table, a što se tiče izgleda kutije i štampe tu smo imali ogromnu pomoć od lokalne štamparije 'Đurđevdan' i njihove grafičke dizajnerke Sandre Bulatović".
Ipak, tu imamo i jednu osobu koju posebno treba izdvojiti. Iako je ovaj razgovor vođen sa generalnom direktorkom, s obzirom na to da je reč o učeničkoj kompaniji, ipak postoji neko ko je "generalniji". U slučaju Anđelije, Nikoline, Jelene, Nevene i Teodore, to je njihova mentorka Sanja Đaković, master profesor engleskog jezika.
Ona je o svojoj ekipi rekla stvari koje mogu da ohrabre čitavo društvo i probude nadu u svakom čoveku:
"Kada bih morala da jednom rečju opišem svoje viđenje osnivanja i razvoja ove učeničke kompanije, zajedničko iskustvo, vreme provedeno u radu, okupljanja, različite ideje, smeh i tugu, to bi bila reč - neprocenjivo. Razlog tome je što ovu ekipu mladih, vrednih i ambicioznih devojaka povezuju različiti životni stavovi i interesovanja, ali iste ljudske vrednosti. Nakon što su održale radionicu 'U društvu je i lepše i lakše' u parku Bukovičke banje u septembru prošle godine, koja je bila namenjena deci sa teškoćama u intelektualnom razvoju, Anđelija, Teodora, Nikolina, Nevena i Jelena su već u oktobru odlučile da će pokušati da razviju proizvod koji bi pomogao deci ove kategorije da savladaju ili ublaže neke svoje poteškoće. Tako se rodila društveno-edukativna igra 'Mic po mic'. Uz izuzetno posvećen rad i trud, istraživanje, razgovore sa stručnim licima, menjanje ideje po više puta, moja ekipa je napravila igru čija je vrednost i svrsishodnost potvrđena od strane defektologa, psihologa, različitih udruženja, a što je najvažnije, od strane roditelja i dece koji su je igrali. Kompanija 'KidSync' je dokaz da budućnost zaista možemo menjati", istakla je Sanja Đaković.
Pred ovim tinejdžerkama je i reginalno takmičenje, prvi takav izazov i vrednovanje njihove igre u odnosu na ostale projekte drugih učeničkih kompanija.
"Takmičenje je na programu 28. marta, a tačan broj učesnika saznaćemo dan pre toga. Takmičimo se prvo na nivou našeg regiona - Centralne Srbije, a posle toga - videćemo", reči su generalne direktorke učeničke kompanije "KidSync" Anđelije Damjanić.
Čisto da se zna, posle regionalnog takmičenja viši stepen je nacionalno nadmetanje, koje obuhvata celu Srbiju, a zatim ide nivo koji obuhvata celu Evropu. Dokle će učenice-preduzetnice iz Aranđelovca da stignu, pokazaće vreme.
Ipak, kakav god bude takmičarski deo ove priče, stiče se utisak da njena ljudska komponenta daleko prevazilazi taj momenat nadmetanja. Dobro, ljudi smo - nešto nas tera da se takmičimo, da gledamo plasmane, rang-liste i titule... Ali, isto tako, ljudi smo - trebalo bi da smo svi ravnopravni, da svi imamo istu šansu, da poštujemo druge ljude i nađemo im se pri ruci kad im je teško - to su ipak težnje vanvremenskog značaja.
A iz ovoga što smo čuli od devojaka iz "KidSync-a", izgleda da Anđelija, Jelena, Nikolina, Nevena i Teodora gaje upravo takve težnje, što je samo po sebi pobeda. Pobeda za njih i njihove roditelje, za njihove škole i grad, za Srbiju - jer, imati tako mlade, plemenite osobe na svojoj strani, u svom taboru - to je blagodet za svako društvo koje želi da bude bolje. I ne mora ka tome da grabi krupnim koracima, dovoljno je i ovako - mic po mic.
Završila OŠ "Ilija Garašanin" u Aranđelovcu 2021. godine, a sada učenica 3. razreda IT smera Gimnazije "Miloš Savković".
Voli da čita knjige, sluša muziku, od malena razvija ljubav prema nauci. Osvojila je bronzanu medalju iz naučne oblasti geografije na svetskom takmičenju ICYSS 2023. Želi da studira Elektrotehnički fakultet Univerziteta u Beogradu i želi da se bavi programiranjem. Planira da ostane u Srbiji tokom daljeg školovanja.
"Moja misija, kao direktorke kompanije, je vođenje tima ka ostvarenju naše vizije inkluzivne edukacije za svu decu. Posvećena sam razvoju inovativnih proizvoda i uspostavljanju saradnji koje omogućavaju širenje našeg uticaja. Sa strašću i posvećenošću, radim na stvaranju sigurnog i podsticajnog okruženja za decu širom sveta, gde svako dete ima priliku za rast i razvoj".
Završila OŠ "Ljubomir Ljuba Nenadović" u Raniloviću 2021. godine, a sada učenica 3. razreda opšteg smera Gimnazije "Miloš Savković".
Voli da čita i volontira u Crvenom krstu, gde održava predavanja na različite teme. Želi da studira Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu i želi da bude pedagog. Planira da ostane u Srbiji tokom daljeg školovanja.
"Kao menadžer finansija u našoj učeničkoj kompaniji, odgovorna sam za upravljanje finansijskim operacijama i aktivnostima. To uključuje praćenje budžeta, analizu finansijskih podataka, donošenje odluka o investicijama, vođenje računa o troškovima i prihodima, izveštavanje o finansijskom stanju naše kompanije".
Završila OŠ "Svetolik Ranković" u Aranđelovcu 2021. godine, a sada učenica 3. razreda prirodno-matematičkog smera Gimnazije "Miloš Savković".
Voli da crta, igra folklor, neguje srpski jezik kroz takmičenja. Prošle godine je osvojila drugu nagradu na republičkom takmičenju iz srpskog jezika i jezičke kulture. Želi da studira arhitekturu. Planira da svoje školovanje nastavi u Italiji.
"Ja sam menadžer prodaje - regulišem prodaju našeg proizvoda, učestvujem u uspostavljanju saradnje sa prodajnim lancima i tražim načine da poboljšamo prodaju našeg proizvoda na tržištu".
Završila OŠ "Milan Ilić Čiča" u Aranđelovcu 2021. godine, a sada učenica 3. razreda opšteg smera Gimnazije "Miloš Savković".
Voli aktivnosti u prioridi. Želi da pomaže ljudima, otuda i želja da studira Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu i da bude doktorka. Planira da ostane u Srbiji tokom daljeg školovanja.
"Kao menadžer marketinga, moj posao je da planiram i sprovodim marketinške strategije za našu kompaniju. To uključuje istraživanje tržišta, kreiranje marketinških planova, vođenje kampanja i analizu rezultata. Takođe radim na upravljanju brendom i saradnji s drugim sektorima kako bismo postigli naše marketinške ciljeve".
Završila OŠ "Ilija Garašanin" u Aranđelovcu 2021. godine, a sada učenica 3. razreda opšteg smera Gimnazije "Miloš Savković".
Voli da trenira, trči i trenutno se sprema za svoj prvi polumaraton, trenira karate i ide na radionice. Želi da studira Medicinski fakuktet Univerziteta u Beogradu i želi da bude doktorka. Planira da ostane u Srbiji tokom daljeg školovanja.
"Ja sam zadužena za odnose s javnošću. Moj zadatak je da gradim i održavam pozitivnu sliku kompanije, šireći vesti o našim proizvodima i inicijativama putem različitih medija i kanala komunikacije. Kroz saradnju sa novinarima, influenserima i zajednicama, radim na promociji naše misije inkluzivne edukacije i stvaranju svesti o važnosti razvoja dece kroz igru. Moja misija je da osiguram da 'KidSync' bude prepoznat kao lider u oblasti dečjeg obrazovanja i da inspiriše pozitivne promene u društvu".
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.