Kako se moglo videti na terenu, deo vodovoda je prethodnih dana isečen specijalnim mašinama
Prvi deo rimskog vodovoda postavljenog pre gotovo dva milenijuma izmešten je juče sa lokaliteta „Antički Singidunum” na uglu Vlajkovićeve i Kosovske ulice. Probni radovi izvođeni su pod budnim okom konzervatora Muzeja grada Beograda, a ovaj jučerašnji „pelcer” uklanjanja vodovoda će se izgleda primenjivati dok traju radovi jer se pokazao kao uspešan.
Kako se moglo videti na terenu, deo vodovoda je prethodnih dana isečen specijalnim mašinama, a zatim obezbeđen najlonom poput avionskog prtljaga. U prostor gde je nekada tekla voda kojom se napajao antički Singidunum postavljena je izolacija – stiropor i pur pena kao tampon zona, specijalni spužvasti materijal i lim.
Isečen je dužni metar cevovoda, zatim je osiguran čeličnom pločom na koju su kasnije nakačeni lanci uz pomoć kojih ga je bager podigao i prebacio na drvenu paletu. Tako upakovan deo vodovoda biće osiguran, stavljen u drvene kutije i prevezen u depo koji je obezbedio grad.
Nije ovo bio nimalo lak i jednostavan zadatak jer se ovo radi prvi put posle dvadesetak godina kada je u Viminacijumu pokušano isto. Osim toga, izvađeni deo vodovoda bio je obavijen i zemljom i težio je oko 500 kilograma. Najvažnije je bilo sačuvati njegovu formu i ne oštetiti kamen i specijalni malter iz doba Rimljana.
Kako je planirano, posao bi trebalo da se obavlja tako da se svaki put seče dužni metar vodovoda i da se osigurava, a zatim transportuje na čuvanje gde će biti dok ne bude završena podzemna garaža koju kineski partneri grade u saradnji sa gradom. Tada bi deo tog vodovoda, ali i rimskih grobnica, trebalo da bude vraćen na zelenu površinu iznad garaže gde bi se formirao arheopark.
Arheološka istraživanja „Antičkog Singidunuma” na uglu ulica Vlajkovićeve i Kosovske trajala su dva meseca, od aprila do juna prošle godine, što je bio rekord u brzini iskopavanja, a nakon toga oko mesec dana rađeni su konzervatorski radovi.
"Posle toga, kada je tačno utvrđeno šta se nalazi na lokalitetu, urađena je detaljna projektna dokumentacija u koju su bili uključeni stručnjaci različitih profila. Obezbeđene su i specijalne mašine, a zatim se čekalo da se stvore povoljni vremenski uslovi i da „Beograd put” uradi pristupnu stazu kojom su bager i mašine mogle da priđu samom vodovodu. Taj posao završen je pre nekoliko dana, nakon čega se krenulo u akciju podizanja vodovoda", objašnjava Jelena Medaković, direktorka Muzeja grada Beograda.
Da bi se došlo do artefakata iz rimskog doba, morao je pažljivo da se kopa i skida sloj po sloj tla. U prvom sloju otkriveni su ostaci „starog” Beograda s kraja 19. i početka 20. veka koga su sistematski zatirale nemačke i savezničke bombe u Drugom svetskom ratu. U drugom sloju nađeni su artefakti koji odgovaraju 16. i 17. veku, a kada su arheolozi stigli na dubine od oko dva i po, tri metra otkriven je deo rimske nekropole. Ukupno je na ovom prostoru pronađeno 14 rimskih grobnica iz trećeg i četvrtog veka i delovi vodovoda načinjenog u drugom veku. Na tom prostoru otkopano je šezdesetak metara vodovoda.
Osim vodovoda, sa ovog dela nalazišta biće uklonjene i grobnice i sarkofazi, što za naše stručnjake ne bi trebalo da bude zahtevan posao zato što su to oni do sada već više puta radili.
Vodovod je u rimskim gradovima bio izuzetno važan, zahtevan i skup projekat jer se voda nije koristila samo za piće, već i za javna kupatila i industriju, napajanje poljoprivrednih imanja u okolini grada, za mlinove za mlevenje žita i mašine za eksploataciju rude.
Kada budu završeni ovi radovi, na red dolazi kopanje i izgradnja garaže. Ona je deo javno-privatnog partnerstva sa kineskim partnerima „teškog” oko sedam miliona evra.
Kako je u decembru rekao Aleksandar Šapić, predsednik Privremenog organa grada, ovo je investicija kineskog partnera, što znači da ne ide ništa iz budžeta grada. Prema njegovim rečima, garaža u Vlajkovićevoj ulici sa 284 mesta znatno će rasteretiti centar grada, prenosi Politika.
Partner grada u ovom poslu je konzorcijum „China Shandong International Economic & Technical Cooperation” i „China Transinfo Technology”. Kako smo saznali, kineski partner odabrao je naše firme koje bi se bavile izgradnjom garaže.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.