UNA pita: Zašto deca kreću u školu sa krivom kičmom, lošim govorom, ali dobro informisana?

Informisani, ali nesamostalni - to je najkraći opis budućih prvaka

Autor: Andrea Radovanović
17.06.2025. 20:20
  • Podeli:

Počinje raspust, pa gotovo da nema školarca koji u ovom trenutku razmišlja o prvom septembru, osim onih koji će od jeseni u klupe prvi put. 

Predškolci su obavili testiranja za upis u prvi razred, a ona su dala ne tako dobre rezultate. Zašto deca kreću u školu sa krivom kičmom, lošim govorom, ali dobro informisana?

Informisani, ali nesamostalni - to je najkraći opis budućih prvaka. Mnogi ne znaju ni da vežu pertle, a kamoli da pravilno drže olovku, kažu stručnjaci. Tvrde da već godinama opominju da nas je savremeni način života doveo do loših rezultata testova za polazak u školu.  

"I odobravanje i podsticanje odraslih stimuliše decu da znaju samo činjenice, i kad malo začačkate po tim činjenicama, vi vidite da deca stanu i ne znaju da vam daju odgovor - kako zašto, ko, gde, kada, kako, a to je sve ono što bi trebalo odrasli da ih pitaju da bi deca naučila da kritički misle", kaže za UNU Biljana Lajović, specijalista školske psihologije.

Umesto toga, sve se svodi na puko prepoznavanje činjenica dostupnih na mobilnom telefonu koji je, ujedno, i glavni krivac za krivu kičmu, ali i nedovoljno razvijen govor kod dece. Logopedi primećuju da dete sada samo sluša i gleda, umesto da vežba i uči govorne veštine.

"Nekada je bilo oko 30 odsto dece koja polaze u školu a imaju probleme u govoru - što znači svako treće. Sada je taj procenat daleko veći što je za mene vrlo zabrinjavajuće. Zašto? Zato što dete koje ima problem u komunikaciji sticajem okolnosti posle ima i neki drugi problem u ponašanju", ističe za UNU Nada Dobrota Davidović, logoped.

Ostala su još dva meseca da se stvari poprave, a sve zavisi od toga da li roditelji žele i znaju kako da što bolje pripreme dete za polazak u prvi razred, saglasne su sagovornice UNE.

"Da bi roditelj pripremio dete kako valja pre nego što krene u školu, trebalo bi da s njim kroz igru vežba analizu i sintezu reči. Prvo da počne sa rečima od dva slova, od tri slova, pa tako redom i to prvo poznate teči, pa posle nepoznate. I ako ga to lepo nauči, trebalo dete sa šest godina da zna reč od šest slova najmanje", ističe Dobrota Davidović.

"Roditelji mogu da uključe decu u različite aktivnosti koje ne zahtevaju dodatni novac, dodatne finansije, recimo, da se sa decom igraju u parkiću, da podstaknu u tom okruženju gde su njihova deca - kolektivne igre, a to je istovremeno prilika i odraslima da se aktiviraju jer se problem i javlja jer i odrasli mnogo koriste telefone", smatra Lajović.

Ukoliko bi roditelji, makar dva sata tokom dana, umesto mobilnog, u rukama držali loptu kojom bi zabavljali dete, ali i sebe - već bi napravili veliki korak napred, kažu stručnjaci. Strpljenje i dobra volja su, poručuju, ključni za pravilni odgoj generacija koje dolaze.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()