Najžešća bitka vodi se za glasove neodlučnih, kojih je u Srbiji između 350 i 400 hiljada
Nekada ključni u predizbornoj kampanji, a danas su gotovo potpuno iščezli sa scene. Naravno, reč je o izbornim plakatima, od kojih neke odlično pamtimo, iako su bili aktuelni pre nekoliko decenija. Proveravali smo da li ih ima i sada, kao i koji su kanali oglašavanja najviše korišćeni u ovoj izbornoj kampanji.
Jedni lepe, drugi prelepljuju. Nekada "rat plakatima" preselio se na bilborde, ali umesto da istaknu kvalitete neke partije i pozovu birače da glasaju za njih, sada služe isključivo za omalovažavanje protivnika. Elektronske bilborde, doduše, ne uspevaju da zaustave, ali pitanje je koliko takvo oglašavanje stranaka uopšte utiče na birače.
Neki od njih kažu da to oglašavanje može samo da izazove kontraefekat zbog napadnosti, a neki tvrde da su "upoznati sa svim stvarima" još od 5. oktobra i ranije, da imaju literaturu i da znaju za koga će da glasaju... Jedni, pak, kažu da imaju dovoljno godina i da već imaju neke zaključke na osnovu kojih će da glasaju, dok drugi ističu da su im svi "toliko dosadni"...
"Zajedno", "Ko sme da vas pogleda u oči", "Od nas zavisi", "Za vlast poštenih ljudi"... Plakati poput ovih iz devedesetih i prve decenije 2000-ih deluju kao odavno prevaziđeni i skromnih efekata.
Sa druge strane, od televizijskih spotova se i dalje ne odustaje. Sa liderom stranke ili bez njega u klipu, stranke ogroman deo budžeta za reklamiranje izdvajaju za takav vid oglašavanja.
"Mislim da smo mi kao tržište još uvek vezani na tradicionalne vidove oglašavanja i reklamiranja, bez obzira činilo nam se ili ne da je možda preterano", kaže Ivana Ćirković, konsultant za digitalni marketing.
Oglašavanje na društvenim mrežama dominira u poslednjih nekoliko izbornih ciklusa, napominje Ćirkovićeva. Razlog je to što se uz malo napora i ulaganja uticaj sa njih preliva na onlajn, ali i tradicionalne medije. Najbolji primer je, kaže, TikTok koji je zalog stranaka za budućnost.
"Ako uzmemo u obzir činjenicu da na TikToku obitava populacija koja je mlada, koja možda danas neće glasati, ali hoće sledeće godine i one tamo jer će dospeti u te godine, taj neko ko vodi računa o komunikaciji, PR-u, prisustvu, vrlo dobro zna šta radi i postavlja neke dugoročne korake", zaključila je Ivana Ćirković.
Nekada je put do vrha partijske lestvice počinjao sa ulice, lepljenjem plakata, a danas brojem komentara i videa na društvenim mrežama. Najžešća bitka, zapravo, vodi se za glasove neodlučnih, kojih je u Srbiji između 350 i 400 hiljada, a za okršaj je ostalo još malo vremena - do ponoći, kada počinje izborna tišina.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.