Italijanski fizičar objašnjava zašto na selfijima ne izgledamo dobro

Mnogi će reći da nema gore frustracije nego kada naprave deset selfija i nijedan ne izgleda onako kako bi oni želeli. Mali detalj koji im kvari sve, senka ili izraz lica, često ih navedu da obrišu fotografiju pre nego što je objave.
I dok već misle da je problem u izgledu ili u samopouzdanju, ne znaju da pravi razlog leži u fizici i načinu na koji naš mozak obrađuje slike.
Italijanski fizičar Rikardo Azali objašnjava da naše kamere, posebno one u telefonima, zbog specifičnih sočiva deformišu lice. Rezultat je fotografija koja se razlikuje od onoga što vidimo u ogledalu i zbog toga nam često deluje manje privlačna.
U kombinaciji sa psihološkom percepcijom poznatog, ovaj fenomen otkriva zašto nam se selfiji ponekad jednostavno "ne sviđaju".
Kada se gledamo u ogledalu, vidimo poznato lice. To je naša "inverzna" verzija, koju mozak prepoznaje još od detinjstva. Pred kamerom, međutim, nešto se menja: slika nije obrnuta, a sočivo kojim je uhvaćena uvodi male deformacije.
Dr Azali prikazuje dve naizgled identične fotografije: na prvoj, snimljenoj sa objektivom od 24 mm (tipičnim za smart telefone), lice izgleda šire, a nos izraženije; na drugoj, sa objektivom od 200 mm, proporcije su skladne, gotovo identične onima u ogledalu.
Mobilni telefoni koriste širokougaona sočiva (gore pomenuta od 24 mm), da uhvate što više scene u okviru. Zbog toga je često potrebno kameru približiti licu da bi se ispunio kadar, što stvara perspektivnu distorziju i menja odnose među delovima lica.
Zato nam selfiji snimljeni izbliza često deluju loše, jer to nismo mi, već verzija deformisana fizikom sočiva. Zašto je to tako? Širokougaona sočiva vizuelno utiču na sliku: objekti bliži centru "izbijaju napred", dok se oni na ivicama šire. U selfiju, nos u centru deluje veće nego što jeste, a ostatak lica blago stisnut.
Profesionalni fotografi dobro poznaju ovaj fenomen i zato u portretima koriste objektive sa dužom žižnom daljinom. Krajnji rezultat je ravnija, realističnija slika, bliža percepciji u ogledalu. Zato, kako potvrđuje Azali, sami sebi se više dopadamo kada nas slikaju iz daljine.
Ovaj paradoks, koji spaja fiziku, optiku i kognitivnu psihologiju, objašnjava zašto mozak obrađuje odraz u ogledalu kao stabilnu i sigurnu referencu, pa svaka devijacija od tog modela, bilo da je fotografija tuđa ili snimljena drugačijim objektivom, deluje "pogrešno".

Čak i sitni detalji, poput ugla snimanja ili bočne svetlosti, mogu promeniti način na koji tumačimo crte lica, zbog čega neki selfiji izgledaju dobro, a neki "katastrofalno", iako su snimljeni samo nekoliko sekundi razlike; svaka promena menja proporciju i senku, utičući na našu estetsku percepciju.
Da bi slika bila bliža stvarnosti, stručnjaci preporučuju nekoliko jednostavnih trikova:
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







