'Auto-put mira' - otvorena prva deonica od Niša do Merošine

Auto-put Niš-Merdare, planirane dužine oko 77 kilometara, trebalo bi da poveže Srbiju sa lukama na Jadranu.

26.07.2023. 09:37
  • Podeli:
Tan2023-07-2608190384_0 autoput mira niš merosina vladimir sporčić-64c0cb596d082.webp Foto: Tanjug/Vladimir Šporčić

Za saobraćaj se danas otvara prva deonica “Auto-puta mira“, koji će, kada se završi, povezati Niš i Merdare. Reč je o deonici Niš - Merošina, od naplatne stanice do petlje kod Merošine, dugoj pet i po kilometra.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, zajedno sa ambasadorom EU u Srbiji Emanuelom Žiofreom, ministrima i predstavnicima javnih preduzeća obišao je prvu deonicu auto-puta dužine pet i po kilometra.

Vučić je izjavio da će auto-put Niš - Merdare biti spas za Toplički kraj i da je od velike važnosti za Prokuplje, Blace i Kuršumliju. Dodao je da čak i poluprofilni put pokazuje koliko Srbija može da bude uspešnija.

Predsednik Vučić je rekao da je još u okviru Berlinskog procesa 2014. godine, sa tadašnjom nemačkom kancelarkom Angelom Merkel razgovarao o povezivanju Prištine i Niša auto-putem i istakao da Priština nije zainteresovana za to.

"Ovo je i poziv za investitore jer se gradi poslovna zona u Prokuplju, u Kuršumliji postoje tri banje, vojska, ali je potrebno još investitora. Mislim da je jako važno da budemo spojeni sa Gračanicom, Prištinom, Dračom. Vi kada govorite o tome 10 kilometara na jednom mestu, 10 na drugom, vi mislite da je lako. Ne, mnogo je teško. Svi žele da vide gotov auto-put, a kada tražimo kamen, ne daju kamen. Svi žele veće plate i penzije, a neće da ulažu u puteve. Milijardu i 200 će da košta, jer ćemo da gradimo pun profil. Možda će i više da košta. Mnogo će da košta. Govorimo da nismo nikad svojim napretkom zadovoljni, a to je dobro jer nas gura napred. U opštini Blace smo otvorili još jedan pogon. Put Belonjin-Blace je nov asfalt urađen da izgleda kao Švajcarska", rekao je Vučić.

Foto:Tanjug/ Vladimir Šporčić

Prethodno, on je prisustvovao prezentaciji auto-puta zajedno sa šefom delegacije EU Emanuelom Žiofreom kome je rekao da je oko 2005. godine sve bilo totalno urušeno i da sve mora da se popravi.

"Srbija želi da vidi gotov auto-put, svi hoće veće plate i penzije, a niko neće da gradi puteve. Ovaj put je perfektno urađen, kao da ste došli u Austriju i Švajcarsku. Srbija danas u Evropi, proporcionalno svojoj veličini, gradi najveći broj puteva, kilometara", rekao je Vučić.

Predsednik je govorio i o platama, te najavio i povećanje minimalca.

"735 evra juče, to je prosečna plata. Sada će da raste dodatno kada se poveća prosvetnim radnicima i medicinskim sestrama u septembru, sada se drastično povećava i pripadnicima Vojske Srbije. Od kraja godine i povećanje minimalca, biće od 400 evra otprilike. Ljudi koji dođu u Beograd posle nekoliko godina, ne veruju kako izgleda, koliko se promenio. Od kraja godine povećavamo i minimalac". 

Dodao je da Srbija ima da izgubi mnogo više od tzv. Kosova.

"Mnogo više imamo da izgubimo nego Kurti. Imamo mnogo snažniju ekonomiju, ljudi žive mnogo bolje, naše plate su još malo pa duplo veće nego dole. Kilometar puta košta 8-9 miliona, da ljudi znaju da to nije jeftino. Kada otvarate stotine kilometara, to su milijarde evra. Pomaže EU naravno, ali uvek računajte da je to zasnovano na finansijskoj stabilnosti naše zemlje'', rekao je Vučić.

Žiofre i Vučić posetili su i prezentaciju turističkih organizacija Nišavskog i Topličkog okruga.

Podsetimo, auto-put Niš-Merdare, planirane dužine oko 77 kilometara, trebalo bi da poveže Srbiju sa lukama na Jadranu. Trasa će povezati nekoliko mesta, Niš i Merdare sa Prištinom, Tiranom, lukom u Draču, a onda i sa ostalim evropskim lukama.

Danas se otvara prva deonica puta, na kojoj je izgrađena petlja "Merošina istok", kao i dva mosta i dva nadvožnjaka, ukupne dužine oko 285 metara. Budući da ovaj auto-put kroz Srbiju prolazi kroz neke od najnerazvijenijih opština, očekuje se da u njih dovede i nove investitore, ali i turiste.

Izvođač radova za deonicu 1 je Konzorcijum Štrabag AG i Štrabag d.o.o Beograd. Ugovor je potpisan 30. septembra 2021. godine u prisustvu predsednice Evropske komisije Ursule Fon der Lajen.

Auto-put E-80 Niš-Merdare je saobraćajnica od visokog prioriteta za Republiku Srbiju, jer je reč o prioritetnom infrastrukturnom projektu koji omogućava ekonomski i socijalni razvoj zemlje, kao i jače povezivanje čitavog regiona.

Foto: Tanjug/Vladimir Šporčić

Predviđena je izgradnja 88 mostova, sedam denivelisanih raskrsnica i 35 tunela. Deonica 1, od Merošine do Merošine 1, prva je od četiri deonice Sektora 1, koji se prostire od Niša do Beloljina i dug je 32.65 kilometara.

Prva deonica od Merošine do Merošine 1, duga je 5,5 kilometara, zatim deonica 2, od Merošine 1 do Prokuplja istok duga je 8,8 kilometara, deonica 3 od Prokuplja Istok do Prokuplja Zapad duga je 12,8 kilometara, dok je poslednja deonica od Prokuplja Zapad do Beloljina, duga 5,6 kilometara. Finansiranje projekta za ceo Sektor 1 u iznosu od 225,6 miliona evra obezbeđen je kroz Investicioni grant WBIF u iznosu od 40,6 miliona evra i zajam od EBRD i EIB u iznosu od 185 miliona evra.

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()