Prodavci se služe mnogim marketinškim trikovima kako bi naveli potrošače da kupe njihov proizvod
Trideset, pedeset, sedamdeset. Sezonska, akcijska sniženja, rasprodaje. Merkamo, čekamo. Onima kojima šoping nije omiljena disciplina, čak i da su u pitanju marketinški trikovi, zvuči primamljivo. Dok oni koji obilaze radnje znaju čime se trgovci služe, pa ih nije lako prevariti.
"Dvadeset odsto je ono što realno dobijemo", ističe jedna nepoverljiva devojka na najave o 70 odsto popusta.
Kada mušterije uđu u radnju, moraju da jasno vide kolika je cena robe kada je stigla u radnju, a kolika je u tom momentu, kaže manadžer jedne od prodavnica Mirjana Vejnović.
"To je kod nas tako što je jednom bojom precrtana stara cena, a ispisana nova", objašnjava Vejnovićeva.
Kada su cene zaista snižene, to se vidi po gužvama i prometu.
Menadžer jednog tržnog centra Aleksandar Bojić objašnjava da postoje i loši i dorbi primeri.
"Imamo one trgovce, kojih je većina, daju prave popuste, ali imamo i par zakupaca koji mešetare sa cenama. To se vidi po njihovom prometu", rekao je Bojić.
Ako je proizvod poskupeo, a onda je u kratkom roku organizovana akcija sniženja, krši se Zakon o trgovini, a u kontrolu ide tržiši inspektor. Međutim, ni njih nema dovoljno, pa je jedino rešenje prijava.
Ukoliko inspekcija utvrdi da se trgovac ne pridržava uslova za oglašavanje sniženja cena, podnosi se prekršajna prijava.
Zakonom o trgovini predviđene su kazne od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice, a za odgovorno od 50.000 do 150.000 dinara.
Ukoliko se usvoje nova pravila, trgovci će biti obavezni da potrošačima, osim akcijske ili snižene cene, prikažu i najnižu cenu konkretnog proizvoda za period ne kraći od 30 dana. Ovo pravilo bi donelo usklađivanje sa direktivama EU.
Ključni marketinški trik kojim se većina trgovaca služi da privuče kupca je da se istakne najveći popust, a da uz to doda manjim fontom "do", kaže Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača.
"Od tih 50 odsto možda će biti pet do šest artikala koji će biti normalnih veličina i normalnog izgleda", rekao je Dragić.
Naveo je da su na najvećem sniženju obično najmanji brojevi ili stvari koje se najslabije prodaju, kako bi očistili zalihe.
"Krše zakon ukoliko je manje od dve trećine proizvoda na sniženju, po tom iznosu", objašnjava Dragić i navodi da minimalno dve trećine proizvoda moraju u toj meri biti sniženi i da je to bude naznačeno.
Prema informacijama Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine, tokom 2023. godine potrošači su podneli 2.270 predloga za vođenje postupka pred telima za vansudsko rešavanje sporova.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.