"Kada naiđete na nešto što je ‘mnogo dobro da bi bilo realno‘ razmislite više puta pre nego što se odlučite da to kupite
Iako su masovne rasprodaje u okviru akcije "crni petak" poslednje nedelje u domaćim radnjama, potrošači se žale da se često dovode u zabludu kada su u pitanju popusti. S obzirom da se za Crni Petak više kupuje i putem interneta, i tu je veća prilike za prevaru. Zbog toga smo proveravali da li su popusti zaista realni i na šta bi još potrošači prilikom onlajn kupovine trebalo da obrate pažnju.
Potrošači sve češće govore o kako kažu, lošim praksama domaćih prodavaca u vreme svetski poznatog komercijalnog praznika Crni Petak.
Neretko se žale da određeni proizvod prate i nekoliko meseci ili nedelja pre akcije, u nadi da će u vreme akcije biti jeftiniji, a da se to ne dogodi.
"Ispostavi se da patike koje su koštale 12.000 dinara sve vreme, za crni petak koštaju 16.000, ali su pojeftinile pa se prodaju za 12.000. Dakle po istoj ceni po kojoj su prodavane i u prethodnom periodu", kaže Dejan Gavrilović ispred Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva" i dodaje:
"Ili eventualno neka manja sniženja koja se predstavljaju kao procentualno veća, jer je neposredno pre crnog petka ta cena veštački povećana."
Zakon o zaštiti potrošača ne definiše takvo ponašanje, ali u Zakonu postoji nešto što se zove nepoštena ili obmanjujuća poslovna praksa, ili obmanjujuće oglašavanje. Čak i za to ne postoje adekvatne sankcije i trgovci to znaju i koriste. Jedina mogućnost, pratiti i porediti cene.
"Za obmanjujuću i nepoštenu poslovbnu praksu je nadležna tržišna inspekcija. Međuti, ja sam siguran da je takvih prijava bilo i prošle i pretprošle godine, ali mi nemamo epilog toga. Nemamo u javnosti podatak da je tržišna inspekcija ikoga procesuirala, kaznila, podnela prekršajnu prijavu i tako dalje", dodaje Gavrilović.
Onlajn ponude koje nude značajne popuste, često vode ka linkovima i sajtovima iza kojih stoje prevaranti.
"Savet je pre svega kupovati sa određenih proeverenih sajtova. Sa poznatih sajtova gde ste već vršili neku kupovinu. Isto tako, na mailove stižu razni pokloni, bonsui nasledstva. To su neke stvari na koje ne treba kliktati, jer obično to posle vodi negde na neki sajt na kojem više nemate uvid, na koji je otišao. Tamo se obično traže podaci sa kartice, nikako ne treba ostavljati svoje podatke", kaže IT ekspert UNA televizije Žarko Lazarević.
Na to upozoravaju i iz Ministarstva unutrašnjih poslova. Ističu da je potrebno proveriti sigurnost plaćanja na veb stranici i plaćanja vršiti samo tamo gde je to verifikovano od strane kompanije “Visa“ ili “Master kard“.
"Kada naiđete na nešto što je ‘mnogo dobro da bi bilo realno‘ razmislite više puta pre nego što se odlučite da to kupite", poručuju iz Ministarstva.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.