Posle novih mera, cene u prodavnicama gotovo nepromenjene: Stručnjaci otkrivaju rešenje situacije

Ono što brine je što su cene treći dan od početka primene uredbe o maržama ostale gotovo nepromenjene

04.09.2025. 09:07
  • Podeli:
kupovina, prodavnica, fiskalni račun u prodavnici, muškarac u kupovini, supermarket, trgovina - shutterstock_212597413-68b5cfd224995.webp Foto: Shutterstock

Uprkos brojnim državnim merama, visoke cene osnovnih proizvoda i dalje predstavljaju veliki problem za potrošače u Srbiji. 

Najnovije mere treba da ograniče trgovačke marže, ali ekonomista Dragovan Milićević i novinarka Jelica Antelj upozoravaju da bez bolje primene zakona i veće konkurencije na tržištu teško da će potrošači videti značajnije niže cene u prodavnicama.

Prema rečima Milićevića, pored regulativa, u Srbiji postoji i jezgro zakona koji regulišu konkurenciju.

"Zakoni o trgovini, zaštiti potrošača i sprečavanju konkurencije, podrazumevaju da je trgovina slobodna i da se uvek mogu preduzeti mere u esencijalnim slučajevima“, objašnjava dr Milićević.

Međutim, on dodaje da u praksi, odgovorne institucije kasne sa sankcijama, a postupak protiv velikih trgovinskih lanaca, osumnjičenih za monopolsko ponašanje, još traje.

Antimonopolska komisija je pokrenula istragu protiv četiri velika lanca zbog sumnje u dogovaranje cena, ali rezultati još nisu poznati.

"Jednako važno je istrajati u naporima da se otkrije i sankcioniše takvo ponašanje. Ali, i da sutra dobijemo rešenje antimonopolske komisije, to ne bi rešilo pitanje cena", naglašava Jelica Antelj, novinarka koja se godinama bavi zaštitom prava potrošača.

Potrošači su organizovali i bojkote u par navrata, ali, kako kaže Antelj, oni su imali samo kratkotrajan efekat.

"Bojkot daje samo privremeni učinak, ali ne rešava suštinski problem koji je odraz visokih cena", kaže Antelj.

Cene gotovo nepromenjene, potrošači ostali i bez akcija

Ono što brine sagovornike je što su cene treći dan od početka primene uredbe o maržama ostale gotovo nepromenjene.

"Trgovinski lanci nisu skinuli cene ni za jedan odsto, a ukinuli su akcije. Potrošači su mnogo više imali koristi od akcija nego što tri dana od početka primena mera nemate sniženja, a cene su iste", kaže Milićević.

Smatra da je efekat svake državne mere ograničen i da dugoročno nema efekta.

"Možete ograničiti marže, ali je pitanje ko će onda pokriti njihove troškove a to će verovatno biti dobavljači", kaže Milićević za RTS.

Bolja tržišna konkurencija, bolje i cene

Najavljejen je i novi zakon o nepoštenim poslovnim praksama, koji bi sistemski rešio probleme sa cenama i tržišnom konkurencijom, a koji je bi trebalo da bude usvojen do kraja godine.

Sagovornici smatraju da je najbolje rešenje u ulasku više konkurenata na tržište, kao i u boljoj primeni postojećih zakonskih rešenja jer je to jedini način da se cene stabilizuju bez destabilizacije tržišta.

"Za visoke cene glavni faktor je konkurencija, ne možete administrativno regulisati biznis, a prostor za izbegavanje tih mera je veliki", zaključuje ekonomista Milićević.

Do tada, sva je prilika da će cene u prodavnicama ostati iste, a potrošači bez akcija.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()