Reklamacija proizvoda u Srbiji: Stručnjaci za UNU objašnjavaju kako da ne puštate trgovce da vas muče

Advokati naglašavaju da nema mesta panici

Autor: Anja Akšamović
20.10.2025. 22:00
  • Podeli:

Kada kupimo proizvod koji se pokvari, ne radi kako treba ili kojim nismo zadovoljni, očekujemo da proces reklamacije bude jednostavan. 

Ipak, u toj proceduri mnogi građani dožive neprijatnost kada im prodavac traži ličnu kartu na uvid. Da li trgovci imaju takva ovlašćenja i kakva je zakonska procedura?

Kvar, oštećenje, neodgovarajuća veličina... Razlozi za reklamaciju su brojni. Ali u prodavnicama, umesto brzog rešenja - kupce neretko na kasi dočeka zahtev da pokažu ličnu kartu. Mnogi ostanu zbunjeni, ne znajući da li je to zakonska obaveza ili samo proizvoljno pravilo trgovca.

"Zakonom o zaštiti potrošača predviđeno je da potrošač prilikom ulaska u proces reklamacije jedino treba da priloži dokaz o kupovini. Dakle, to je jedini dokument koji je trgovcu dovoljan da bi on prihvatio ovu reklamaciju i kasnije rešavao ovaj problem. Sa ovim problemom se suočavamo nekoliko godina unazad i nakon nekih naših javnih istupa o tome, prošle godine se čak i Ministarstvo finansija oglasilo i potvrdilo te naše navode", objašnjava za UNU Dejan Gavrilović iz Udruženja "Efektiva".

Advokati naglašavaju da nema mesta panici niti reagovanju ukoliko se lični podaci zadržavaju u registru prodavnica i ne koriste u druge svrhe. Ipak, objašnjavaju da postoje situacije u kojima je neophodno ostaviti lične podatke prodavcu.

"Kada govorimo o zameni, nama tu identifikacija praktično i nije potrebna. Međutim, kada se radi o povratu novca - jednostavno to ne možete uraditi bez vašeg identifikovanja, jer na kraju krajeva taj prodavac mora da vam isplati i prebaci novac na račun, što je i predviđeno zakonom, a to je praktično nemoguće izvesti bez navođenja ličnih podataka i davanja bankovnog računa i ono što je neophodno da bi se ta novčana transakcija uopšte izvršila", ističe za UNU advokat Nemanja Todorović.

Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa eksplicitno pravo prodavca da traži lični dokument, a ako vam se to dogodi, savet Udruženja je da se pozovete na Zakon o zaštiti podataka o ličnosti.

Prava potrošača postoje, a trgovci su dužni da ih poštuju. Ne dozvolite da vas zbune pravila koja nisu propisana zakonom. Poznavanje prava, saglasni su sagovornici UNE, prvi je korak potrošača ka njihovoj zaštiti. 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()