Advokati naglašavaju da nema mesta panici
Kada kupimo proizvod koji se pokvari, ne radi kako treba ili kojim nismo zadovoljni, očekujemo da proces reklamacije bude jednostavan.
Ipak, u toj proceduri mnogi građani dožive neprijatnost kada im prodavac traži ličnu kartu na uvid. Da li trgovci imaju takva ovlašćenja i kakva je zakonska procedura?
Kvar, oštećenje, neodgovarajuća veličina... Razlozi za reklamaciju su brojni. Ali u prodavnicama, umesto brzog rešenja - kupce neretko na kasi dočeka zahtev da pokažu ličnu kartu. Mnogi ostanu zbunjeni, ne znajući da li je to zakonska obaveza ili samo proizvoljno pravilo trgovca.
"Zakonom o zaštiti potrošača predviđeno je da potrošač prilikom ulaska u proces reklamacije jedino treba da priloži dokaz o kupovini. Dakle, to je jedini dokument koji je trgovcu dovoljan da bi on prihvatio ovu reklamaciju i kasnije rešavao ovaj problem. Sa ovim problemom se suočavamo nekoliko godina unazad i nakon nekih naših javnih istupa o tome, prošle godine se čak i Ministarstvo finansija oglasilo i potvrdilo te naše navode", objašnjava za UNU Dejan Gavrilović iz Udruženja "Efektiva".
Advokati naglašavaju da nema mesta panici niti reagovanju ukoliko se lični podaci zadržavaju u registru prodavnica i ne koriste u druge svrhe. Ipak, objašnjavaju da postoje situacije u kojima je neophodno ostaviti lične podatke prodavcu.
"Kada govorimo o zameni, nama tu identifikacija praktično i nije potrebna. Međutim, kada se radi o povratu novca - jednostavno to ne možete uraditi bez vašeg identifikovanja, jer na kraju krajeva taj prodavac mora da vam isplati i prebaci novac na račun, što je i predviđeno zakonom, a to je praktično nemoguće izvesti bez navođenja ličnih podataka i davanja bankovnog računa i ono što je neophodno da bi se ta novčana transakcija uopšte izvršila", ističe za UNU advokat Nemanja Todorović.
Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa eksplicitno pravo prodavca da traži lični dokument, a ako vam se to dogodi, savet Udruženja je da se pozovete na Zakon o zaštiti podataka o ličnosti.
Prava potrošača postoje, a trgovci su dužni da ih poštuju. Ne dozvolite da vas zbune pravila koja nisu propisana zakonom. Poznavanje prava, saglasni su sagovornici UNE, prvi je korak potrošača ka njihovoj zaštiti.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







