UNA proverava: Kakav je položaj potrošača u Srbiji i kako sve izgleda u praksi?

Iako u Srbiji imamo dobre zakone koji štite prava potrošača, u praksi sve izgleda drugačije

Autor: Web UNA TV
14.03.2025. 19:00
  • Podeli:

Svake godine 15. mart tradicionalno se obeležava kao Svetski dan prava potrošača. Cilj obeležavanja je da se ukaže na prava potrošača i značaj njihovog ostvarivanja.

Položaj potrošača u Srbiji, prema mišljenju stručnjaka, nije na zavidnom nivou. Oni kažu da iako u Srbiji imamo dobre zakone koji štite prava potrošača, u praksi sve izgleda drugačije.

"Nečasne radnje mogu biti razne, nepoštena poslovna praksa koja je zabranjena zakonom, to se  dalje razrađuje. Pa onda zloupotreba monopolskog položaja na tržištu, zloupotreba dominantnog  položaja na tržištu. Znači ograničavanje tržišta čime ti zapravo sprečavaš potrošače da imaju  slobodan izbor između usluga i po različitim cenama. To su stvari gde je Srbija u raljama jedne  prakse koja je nepoštena“, ističe Jovan Ristić iz Udruženja "Efektiva“.

Kada potrošač želi da reklamira neki proizvod, često nailazi na bahatost trgovca, nakon čega može da pokrene vansudski postupak, da se obrati potrošačkim organizacijama ili da ide sudskim putem.

"Nedostaje nam konstantna kontrola i nadzor na tržištu. Mi to nemamo u ovom trenutku da budemo iskreni, nemamo dovoljnu kontrolu. Znači, imamo, ali uzmimo u obzir da zaista mali broj tržišnih inspektora koji aktivno rade i uopšte mali broj poreskih inspektora, ajde da kažemo uopšteno od celog nadzora je zaista mali broj koji bi ispratio sve probleme na tržištu i na taj način bi se sistemski rešavalo“, naglašava Marko Dragić iz Nacionalne asocijacije potrošača. 

"Ne bi dolazilo do reklamacija. Da svaki put trgovac bude adekvatno kažnjen za bilo koji prekršaj, apsolutno svaki sledeći put ne bi on činio isti prekršaj“, dodaje Dragić. 

Bez obzira na to što su potrošači koji ulažu reklamacije oslobođeni sudskih troškova, zbog vremena i činjenice da moraju da angažuju i plate advokate, često odustaju od tužbi. 

Stručnjaci im savetuju da ipak moraju da budu istrajni, jer svaki novi dobijeni postupak budi svest trgovaca da ne smeju opet da čine iste prekršaje.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari (0)