Bacanje hrane postao je globalni društveni fenomen. Godišnje u Srbiji u kanti završi na hiljade tona hrane, kako iz restorana, tako i iz prodavnica, pekara. Trgovci su prinuđeni da namirnice kojima istekne rok uništavaju, što ide na štetu njima - zbog visokih troškova skladištenja i transporta, ali i životnoj sredini, budući da je hrana koja se baca jedan od glavnih zagađivača.
Često na rafovima možemo da zateknemo proizvode pred istek roka, a koji su sniženi čak duplo. Kupcima oni često zapadnu za oko, bilo da se radi o grickalicama, slatkišima, mlečnim ili suhomesnatim proizvodima. Ali šta ako vam kažemo da pomoću jedne besplatneaplikacije i za svega nekoliko klikova možete da uštedite do čak 70 posto po proizvodu?
Mladi bračni par Nemanja i Jelena Trbović došao je na ideju da hrani podari drugu šansu. Nakon više godina života u inostranstvu, u Srbiji su pokrenuli aplikaciju NJUPPAu kojoj vas čekaju specijalne korpe iznenađenja sa namirnicama kojima uskoro ističe rok. Najčešće su u pitanju proizvodi iz marketa, pekara, poslastičarnica i nisu otpad, već regularan proizvod koji biste svakako mogli da kupite.
Ono što aplikaciju čini posebnom i zanimljivom jeste što sadržaj njene korpe ostaje faktor iznenađenja. Ovakav koncept je uveliko razvijen u Evropi, a donosi korist trgovcima, koji ne moraju da brinu o uništavanju hrane, ali i kupcima koji na taj način mogu značajno da uštede. Ujedno, interesantno je i ljudima koji vole iznenađenja, a pre svega onima koji vode računa i o zdravoj životnoj sredini, ali i finansijama.
Aplikacija je veoma jednostavna i za svega nekoliko klikova možete da dođete do proizvoda po sniženim cenama, istovremeno čineći dobro delo za planetu.
"Nakon preuzimanja i kratke registracije, korisnik odmah dobija uvid u sve dostupne 'korpe iznenađenja' u realnom vremenu. Kada izabere željenu korpu, rezerviše je i plaća karticom direktno u aplikaciji. Nakon toga dobija jedinstveni kod i u naznačenom vremenskom okviru odlazi u prodavnicu iz koje je kupio korpu. Pošto je teško unapred znati šta će tačno ostati na kraju dana, sadržaj korpe uvek nosi dozu iznenađenja, ali je ipak naziv korpe (npr. 'Voće i povrće' ili 'Pekara') jasan pokazatelj tipa proizvoda koji se mogu očekivati", objašnjava tvorac NJUPPA aplikacije Nemanja Trbović.
Popusti se kreću od 55 do 70 posto. Cena jedne korpe može da košta svega 379 dinara, iako njena realna cena iznosi i više od 1.000 dinara. Tu su i nešto bogatije korpe od 879 dinara, a ponekad se mogu naći i neke skuplje, ali samim tim i vrednije u proizvodima koji vas tamo očekuju.
Šta možete da očekujete u korpi?
Kada je u pitanju sadržaj korpe, partneri sami odlučuju šta će ponuditi. Oni svakodnevno biraju proizvode koji su i dalje potpuno ispravni i kvalitetni, ali ne mogu da se prodaju sledećeg dana - najčešće zato što je u pitanju dnevna ponuda (pekarski proizvodi, pripremljena jela, voće i povrće i slično).
"Kupac ne zna tačan sadržaj korpe, ali zna vrstu proizvoda i vrednost korpe. Na primer, ako je korpa označena kao 'Pekara', može da očekuje hleb, peciva, kifle ili kolače u vrednosti višoj od cene koju plaća. Taj element iznenađenja je deo NJUPPA koncepta - jer trgovci ne mogu tačno predvideti šta će ostati na kraju dana", ističe Trbović.
Kako kaže, na taj način svi dobijaju. Partneri smanjuju otpis i ostvaruju dodatni prihod, a kupci dobijaju kvalitetnu hranu po 50 do 70 posto nižoj ceni. Tako smo i mi kao redakcija isprobali aplikaciju i "počastili" se korpama iznenađenja iz jedne poslastičarnice i supermarketa. Za svega 879 dinara dobili smo čak 2,8 kg mesnih prerađevina čija je redovna cena 2.600 dinara, te smo tako imali popust od 66,6 odsto i veliku uštedu u našim dnevnim troškovima. Posle suhomesnatog, red je bio i da se zasladimo, tako da su kroasani sa popustom od 70 posto bili odličan odabir.
Pre nego što odaberete korpu važno je da obratite pažnju u kom periodu je moguće njeno preuzimanje. Nekada je to moguće da uradite tokom celog dana, dok su korpe u određenim radnjama dostupne za preuzimanje svega nekoliko sati.
Aplikacija ne nudi mogućnost dostave, a Trbović nam je objasnio koji je glavni razlog:
"Svesno smo odlučili da ne uvodimo opciju dostave jer je glavna ideja NJUPPA koncepta da bude jednostavan, održiv i efikasan, kako za partnere, tako i za korisnike i životnu sredinu. Dostava bi značila dodatnu logistiku, pakovanje, vozila i samim tim novi karbonski otisak, što je u potpunoj suprotnosti sa misijom da smanjimo uticaj na okolinu. Pored toga, većina korpi su dnevni, sveži proizvodi koji zahtevaju brzo preuzimanje, a kupci koji sami dolaze po svoju korpu doprinose smanjenju otpada bez stvaranja novih emisija".
Kako dodaje, drugi važan razlog je i fleksibilnost partnera, jer na ovaj način ne moraju da planiraju isporuke, već samo da pripreme korpu i predaju je kupcu u definisanom terminu, što im značajno pojednostavljuje proces.
Verovatno je prva misao koja kupcima pada na pamet - šta ako u korpi dobijem namirnice kojima je istekao rok ili jednostavno nisu za upotrebu?
Budući da se često radi o namirnice kojima uskoro ističe rok, strah je donekle i opravdan. Međutim, aplikacija nudi mogućnost da nakon svake kupovine ostavite svoj utisak, što je ostalim korisnicima jasan pokazatelj kvaliteta određene radnje.
"Svaki partner koji želi da koristi našu platformu mora biti legalno registrovan i potpisuje pravila korišćenja, čime se obavezuje da će nuditi isključivo proizvode koji su bezbedni i u skladu sa propisima o rokovima upotrebe. Međutim, naš najvažniji mehanizam kontrole je upravo povratna informacija kupaca. Nakon svake kupovine, korisnici mogu da ostave ocenu i recenziju, a mi te povratne informacije aktivno pratimo i analiziramo. Partneri sa visokim ocenama stiču veće poverenje zajednice i bolju vidljivost na platformi, dok oni sa lošim ocenama automatski ulaze u naš mehanizam provere", objašnjava on.
Ukoliko korisnici prijave nepravilnosti, NJUPPA tim odmah reaguje:
"Kontaktiramo partnera, proveravamo situaciju i, ukoliko je potrebno, privremeno ili trajno uklanjamo partnera".
Kupcima je takođe na raspolaganju korisnička podrška. Ako niste zadovoljni sadržajem korpe ili ako dođe do bilo kakve greške, možete u svakom trenutku da se javite direktno kroz aplikaciju ili putem kontakt kanala.
Trbović objašnjava da je početna ideja mladog bračnog para bila da putem aplikacije doprinesu smanjenju bacanja hrane. Prema podacima, hrana koja se nađe na deponiji prouzrokuje mnogo veće zagađenje od ugljen-dioksida, budući da stvara metan koji utiče na uništenje ozonskog omotača.
"Svaka spasena korpa znači i konkretnu uštedu resursa: smanjenje emisije ugljen-dioksida, potrošnje vode, električne energije i obradivog zemljišta koji bi inače bili uzalud potrošeni. Korisnici mogu na svom profilu da prate lični doprinos zaštiti životne sredine, što ovu kupovinu čini ne samo povoljnijom, već i odgovornom", objašnjava Trbović.
Prva korpa "planula"
Iako kupci u Srbiji nisu bili upoznati sa ovakvim konceptom, Trbović se priseća da su neposredno nakon lansiranja aplikacije, prve korpe nestale u roku od nekoliko minuta. Partneri su zatim sami počeli da se javljaju, što je bio jasan znak da NJUPPA "radi".
"To nije bio samo broj na ekranu, već signal da ljudi razumeju i prepoznaju vrednost onoga što radimo. Korisnici su u tom trenutku pokazali poverenje, a partneri su shvatili da mogu da smanje otpis i istovremeno ostvare dodatni prihod", navodi on i dodaje:
"Najlepši deo svega je što je najveći marketing tada došao od samih korisnika - delili su iskustva, pričali drugima i aplikacija je počela organski da raste. Taj osećaj da si napravio nešto što ima stvaran uticaj na ljude i zajednicu. U tom trenutku smo znali da je NJUPPA više od ideje".
Napredak od osnivanja 2024. do danas
Kako navodi, cilj je da se aplikacija konstantno razvija i unapređuje kako bi korisnicima pružili što bolje i jednostavnije iskustvo.
"Kada bismo uporedili prvu verziju aplikacije sa današnjom, razlike su ogromne - i to ne samo mi, već i korisnici jasno primećuju. Njihove ocene i komentari govore da su danas mnogo zadovoljniji i to nam je najbolja potvrda da idemo u pravom smeru. Slušamo njihove sugestije i ideje i trudimo se da ih brzo i kvalitetno realizujemo. Jedan od primera je i situacija kada kupci nisu mogli na vreme da stignu po svoju korpu - što je ranije zahtevalo komplikovanu komunikaciju između kupca, nas i prodavnice. To smo rešili uvođenjem nove funkcije 'Pozovi prijatelja', koja omogućava da neko drugi umesto njih preuzme korpu jednostavno i sigurno", kaže Trbović.
Aplikacija sarađuje sa partnerima širom Srbije, a u planu je da se proširi i na zemlje regiona, sa posebnim fokusom na Zapadni Balkan.
"Trenutno nam je najveći prioritet da u Srbiji obradujemo korisnike što većim brojem partnera i još boljom ponudom. Naša vizija je da NJUPPA postane regionalna platforma broj jedan u borbi protiv bacanja hrane, ali uvek tako da zadržimo jednostavnost, bliskost i fokus na korisnika", naglašava on.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.