Rekorder po rastu cena u restoranima i kafićima
Uprkos mračnim prognozama o "propasti sezone" i "krahu turizma", rezultati su iz godine u godinu sve bolji. Predsezona i dosadašnja sezona pokazuju dobre rezultate u Hrvatskoj.
Višegodišnji rast turizma je pratio još veći rast cena - zapanjujuće velik. Apartmani, hoteli, restorani i kafići su zabeležili su rekordno visok rast cena u samo tri godine, ukupno između 45 i 80 odsto. To je daleko najveći rast u turističkim državama EU i šire, pa je Hrvatska postala jedna od najskupljih država za letni odmor.
Rast cena je astronomski, toliki da zadnjih godina najsnažnije gura inflaciju u Hrvatskoj. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), rast cena od 2015. do juna ove godine u segmentu restorani i hoteli je iznosio golemih 70 odsto, daleko više od opšteg rasta cena, koji je iznosio 29.2 odsto.
Srećom, restorani i hoteli čine manji deo potrošnje domaćinstva (u odnosu na hranu, stanovanje itd.), pa je uticaj na opštu stopu inflacije mali, ali turisti su osetili značajan rast troškova letovanja. Koliko je Hrvatska postala skupa, jasno je iz poređenja sa drugim državama u kojima je letnji turizam važna delatnost.
Rast cena u hotelima i restoranima od juna 2021. do juna 2024. godine iznosio je 51.7 odsto u Hrvatskoj, daleko više nego u konkurentskim turističkim državama. Drugo najveće poskupljenje je imala Portugalija, sa rastom cena hotela i restorana od 36.8 odsto, a treća je Crna Gora sa rastom od 33.9 odsto.
Francuska, Španija, Italija i Grčka su takođe imale snažan rast cena, ali ni blizu kao Hrvatska. Implikacije toga su dalekosežne jer je Hrvatska jako brzo postala jedna od najskupljih letnjih turističkih destinacija u Evropi, što bi trebao pratiti i rast kvaliteta.
Ne toliko davno, 2015. godine, Hrvatska je bila jedna od jeftinijih destinacija za letovanje u Evropi. Francuska, Italija, Kipar, Španija, Grčka i Portugalija su imali više cene u restoranima i hotelima. Situacija se jako brzo promenila, pa je do 2013. godine Hrvatska postala treća najskuplja destinacija u Europi, jeftinija samo od Francuska i Italije.
Cene hotela i restorana su bile 28 odsto manje od proseka EU 2015. godine, a 2023. godine 9.4 odsto niže. Puno je važniji odnos prema drugim državama sa snažnim letnjim turizmom, a Kipar, Grčka, Španija i Portugalija su postali jeftiniji od Hrvatske po pitanju hotela i restorana.
Turizam objedinjuje razne usluge i poslovne aktivnosti, pa su i cene rasle različitim intenzitetom. Restorani i kafići su u junu ove godine bili 45.7 odsto skuplji nego u junu 2021 godine. To je rekordan rast, za 30-ak procentnih bodova veći od država kao što su Francuska, Italija, Grčka i Španija.
Po rastu cena hotela, motela i odmarališta Hrvatska je pri vrhu. Rast od 63.6 odsto cena u Hrvatskoj je manji nego u Španiji i Portugaliji, ali još uvek daleko veći nego u Italiji, Grčkoj, Francuskoj, Crnoj Gori i Albaniji.
Nekoliko je načina da se smanje troškovi letovanja. Jedan od njih je da se smanji broj obroka u restoranima, a više jede cenovno pristupačniji fast fud. Hrvatska je doskočila i tome, pa su cene fast fuda od juna 2021. do juna 2024. godine porasle za 60.8 odsto. To je daleko najveći rast, 27.4 procentna boda veći nego u Crnoj Gori, koja je druga po rastu tih cena.
Sve vezano za turizam je zabeležilo snažne stope rasta cena. Usluge čišćenja, velikim delom vezane za turizam zbog dominacije apartmanskog smeštaja, poskupele su 40 odsto. I po tome je Hrvatska apsolutni rekorder, a rast je i do četiri puta veći nego u konkurentskim turističkim državama.
Neobično snažan rast cena nije razlog za zabrinutost sam po sebi. Hrvatska je, dok su cene snažno rasle, kontinuirano ostvarivala rast broja dolazaka i noćenja. I ove godina beleže se dobre brojke.
U maju je ostvareno 8.9 odsto više noćenja domaćih i 25.6 odsto više noćenja stranih turista nego u istom mesecu prošle godine. I predsezona je bila jako dobra. Teško je zamisliti da ova sezona bude podbačaj s obzirom na te brojeve.
Ipak, ovoliko snažan rast cena hotela, restorana, kafića, fast fuda, čišćenja i ostalih delatnosti vezanih za turizam jasno sugeriše da treba biti oprezan. Ako rast kvaliteta ne bude pratio rast cena, teško da će stanje biti održivo, piše Index.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.