Dualno obrazovanje i stipendije, bolji uslovi za radnike - da li je sve to rešenje za manjak mašinovođa?
Srbija rekonstruiše i modernizuje svoje pruge, najavljena je kupovina novih vozova, samo je jedno pitanje nerešeno - nemamo mašinovođe.
Za ovaj obrazovni profil mladi se obrazuju samo u jednoj školi u državi u kojoj uvek ostane slobodnih mesta pri upisu. "Srbija voz" najavljuje programe stipendiranja i dualnog obrazovanja preko kog će pokušati da dođe do novih kadrova.
Kako navodi direktor Železničko-tehničke škole u Beogradu Zlatko Radosavljević zaintresovanost učenika svake godine pada pa je tako ove godine u dva odeljenja za mašinovođu, odnosno tehničara vuče, upisano ukupno 36 učenika na predviđenih 60 mesta.
U toj školi su se nekad obrazovali i kadrovi koji su održavali pruge, ali su ti smerovi sada ugašeni.
Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje sve je manje mašinovođa, a procene kažu da ih je poslednjih godina u Nemačko otišlo oko dvadesetak. Polovina od toga su bili maturanti tehničke škole, a druga polovina iskusne mašinovođe.
Nemačko tržište vapi za mašinovođama pa ih tako u ovom trenutku nedostaje oko 2.000 oglase, bar sudeći prema oglasima. Plate im se kreću između 1.500 i 2.000 evra, a u Švajcarskoj su plate i veće.
"Srbijavoz" će u narednoj godini dobiti novih 18 najmodernijih švajcarskih vozova za koje će im biti potrebne mašinovođe, kao i zameniti stare lokomotive na pruzi Beograd-Bar, prenosi RTS.
I u kompaniji Srbija kargo su planirane nabavke novih dizel lokomotiva, uz podršku EBRD-a i Vlade Srbije.
Ostaje otvoreno pitanje - ko će ih voziti.
U preduzeću "Srbijavoz" trenutno je zaposleno 465 mašinovođa, čija je prosečna starost 41 godina. U prevozu teretnog saobraćaja, u firmi "Srbijakargo" je zaposleno 466 mašinovođa, 50 mašinovođa na manevri i 49 pomoćnika mašinovođe, podaci su RTS-a.
Do novih kadrova i zadržavanja starih planiraju da dođu boljim uslovima rada i kupovinom novih vozova, a u narednih pet godina problem će dodatno usložiti jer će stotinak mašinovođa otići u penziju.
Zato je sa Železničkom školom u Beogradu uspostavljeno dualno obrazovanje i planirano je stipendiranje učenika. Konkretno, dualno obrazovanje znači da će učenici paralelno sa školovanjem u srednjoj školi moći da steknu praktična znanja radeći u "Srbijavozu".
"Na taj način imaju praktična znanja kada svog prvog radnog dana stupe na dužnost. Iz svih regiona po Srbiji određen broj dece će imati stipendiju da mogu da trošak svog školovanja umanje stipendijom srbijavoza i samim tim ćemo podići nivo interesovanja", navodi Ivan Bulajić, v. d. direktora "Srbijavoza".
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.