UNA istražuje
Vlasnike automobila u Srbiji neprijatno je iznenadila vest da bi Evropska unija trebalo da usvoji uredbu kojom će zabraniti izvoz polovnih vozila.
U razgovoru sa stručnjacima, UNA je proverila da li naši građani imaju razlog za brigu i hoće li potez Brisela da utiče na tržište automobila u Srbiji.
Predlog uredbe EU o zabrani izvoza polovnih automobila neće uticati na automobile koje bi građani Srbije želeli da imaju u svom voznom parku, već isključivo na vozila kojima su oštećeni glavni delovi, čiju zamenu ili prepravku nije moguće obaviti.
"Da li je došlo do požara ili trajnog oštećenja kabine ili prostora motora. Da li je automobil bio poplavljen preko nivoa upravljača i prostora motora što znači da više ne bi moglo da se vozi. Da li su neke od strukturnih i bezbednosnih komponenti, kao što su vazdušni jastuci i sigurnosni pojasevi, u toj meri oštećene da ne može da se uradi njihova prepravka ili zamena", kaže Petar Veličković ispred 'Polovnih automobila'.
To su vozila čiji čelik, bakar, aluminijum ili plastika mogu ponovo da se iskoriste, navodi novinar Miloš Maksimović i dodaje da se tu se krije ekonomski interes.
"Evropska Unija je najveći izvoznik polovnih vozila pre svega u zemlje trećeg sveta. I postoji podatak iz 2020. godine da je to donelo 3.8 milijardi evra. Kada kažemo treće zemlje, misli se na Bliski istok, Istočnu Evorpu i Afirku. Najverovatnije da to ima veze sa čuvanjem strateških resursa, da se sačuvaju te neke stvari koje ne moraju ponovo da se kupuju da bi se iskoristile u proizvodnji njihovih vozila", kaže Maksimović.
Ipak, takve promene ne bi trebalo da dovedu do negitivnih posledica po domaće tržište polovnih automobila.
"Mi imamo određene propise koji definišu nivo tehničke ispravnosti prilikom uvoza u našu zemlju, takođe, naša država je najavila da će od 2024. godine zabraniti uvoz automobila sa emisijom standarda euro 3 i euro 4. To znači da neće moći da se uvoze vozila koja su uvedena pre 2009. godine. Ne u vezi sa propisima EU, mi već sami donosimo propise koji će u određenoj meri ograničiti uvoz", dodaje Veličković.
I pored toga, neko bi pomislio da na srpskom tržištu možda mogu da završe havarisana vozila mlađa od 2009. godine.
Međutim, iz Agencije za bednost saobraćaja ističu da vozila koja se uvoze u Srbiju moraju da budu u voznom stanju, dok Evropska unija razmatra zabranu vozila koja su teško havarisana ili na kraju svog radnog veka.
Iz Evrope nema naznaka na koje bi se automobile odnosila ta zabrana izvoza, ni kada bi ona mogla da bude usvojena, mada se navodi da će primena početi 36 meseci pošto predlog bude usvojen.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.