Pre dve godine odložena je primena zakona zbog koga se sada vozači hvataju za glavu, razlog odlaganja bila činjenica da bi više od 100.000 vlasnika bilo u problemu da registruje svoj auto
Nešto više od mesec dana preostalo je do 5. jula, datuma zbog kojeg se mnogi vozači već sada hvataju za glavu. Jer, ako ne dođe do novog odlaganja, kao pre dve godine, na snagu tada stupa odredba pravilnika o tehničkim uslovima koji se odnose na izduvne gasove, pa vlasnici čiji automobili nemaju ispravan katalizator neće moći da prođu tehnički pregled.
U problemu zbog toga je na hiljade vozila, ne samo starijih, već i novih polovnjaka kojima je pre prodaje katalizator – skinut!
Kako piše Blic, te 2021. mnogi vlasnici četvorotočkaša u Srbiji sa radošću su dočekali vest koja je glasila:
"Svi automobili koji su do 5. jula 2021. godine registrovani u Republici Srbiji još dve godine ne moraju da imaju kompletan izduvni sistem, nakon toga će morati da kompletiraju izduvni sistem svog automobila, ali će morati da zadovolje neke norme izduvnih gasova".
Razloga za odlaganje, kako je tada naglašeno, bila je činjenica da bi više od 100.000 vlasnika vozila bilo u problemu da registruje svoj auto.
Dve godine od ove vesti su prošle, bliži se 5. jul i ako u međuvremenu ne bude saopšteno da će doći do novog odlaganja, vozila koja dođu na tehnički pregled a imaju neispravan katalizator ili ga uopšte nemaju, morala bi da budu isključena iz saobraćaja.
Da je reč o velikom izazovu za vozače upozorio je nedavno i član Odbora grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije, Andrija Vujičić, koji je istakao "da je neophodno dati još vremena da se propis uskladi ili da se vlasnici ovakvih vozila prilagode propisu ukoliko se odluči da se on održi u obliku u kom je sada".
Što se tiče firmi koje se bave tehničkim pregledom, oni kažu da je i pre dve godine više od 90 odsto njih bilo spremno za ovu novinu, pošto su nabavili uređaje za merenje količine izduvnih gasova. Da li će propisanu odredbu od 5. jula ove godine striktno primenjivati, međutim, još nisu sigurni.
"Ništa se ne zna i ništa nam nije nagovešteno u vezi eventualnog novog odlaganja. Propisi kažu da nakon 5. jula svako vozilo koje je proizvedeno sa fabričkim katalizatorom mora imati taj uređaj. Ako ga nema, smatra se da nije ispravno i ako ćemo postupati po zakonu i savesti, onda takav automobil ne sme da prođe tehnički pregled. Problem je, međutim, što se za prethodne dve godine u smislu toga kakva vozila dolaze na tehnički pregled malo šta promenilo, a to je da je njihova prosečna starost 15 godina. I ne samo to što se kupuju i voze automobili koji nemaju katalizator, već se dosta voze i oni noviji polovnjaci iz kojih je katalizator skinut. Naime, nije mali broj trgovaca polovnjacima koji pre prodaju skinu katalizator i prodaju automobil bez njega, a katalizator prodaju trgovcima tih delova", kažu u tehničkim pregledima koje je Blic kontaktirao.
Kako onda, postavlja se pitanje, znati da li vozilo poseduje ovaj deo? Struka je jasna - sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, a kod nekih proizvođača i godinu dana ranije, moraju imati fabrički ugrađen katalizator.
A kako to, ukoliko niste sigurni, utvrditi na samom tehničkom pregledu?
"Kao i do sada, meriće se količina izduvnih gasova. Automobil se neće otvarati da bi se otkrilo da li poseduje taj deo. Kuckanje po cevi auspuha, kojim bi se odredilo da li je možda prazan i nema katalizator, svakako nije pouzdana metoda i jednostavno ne bi mogla da važi. Zato je svakako najbolje za vlasnike automobila, pre svega polovnih, da ako nisu sigurni obavezno pre tehničkog pregleda odu kod majstora koji ima odgovarajuću dijagnostiku koja može da utvrdi da li njihovo vozilo ima katalizator i da li je ispravan", savetuju iz tehničkih pregleda i dodaju, s obzirom na iskustvo od pre dve godine, da će "odluka da li će ponovo doći do odlaganja primene ovog propisa ipak biti politička, imajući u vidu da je sve ovo nemali trošak za mnoge vlasnike četvorotočkaša".
Jer, cene katalizatora uopšte nisu niske. Zavisno od toga da li su za normu Euro 3, 4 ili 5, oni sa ugradnjom, odnosno reparacijom saća za poslednju normu, koštaju od 9.500 do skoro 44.000 dinara.
Po rečima trgovaca ovim delovima, međutim, prodaja u poslednje dve godine uopšte nije bila učestala već sporadična, odnosno, par komada nedeljno za one vozače, kako naglašavaju, "koji žele da imaju potpuno ispravan automobil".
Inače, pre dve godine, uoči najave primene ovog propisa a pre nego što je odložen, sudeći po oglasima na internetu katalizatore je, za one kojima je kupovina bila skupa, bilo moguće iznajmiti samo za tehnički pregled i to po ceni od 15 evra za 48 sati korišćenja!
Sada bi ta varijanta kojom se “zaobilazi” propis i izdatak koji nije mali, po procenama, koštala duplo skuplje. Iako u globalnoj podeli nisu na prvom mestu zagađivača, vozila ipak bitno doprinose zagađenju vazduha u urbanim jezgrima koja imaju “uska grla” u saobraćaju, pa je uloga katalizatora u smanjenju izdivnih gasova i emisije ugljen monoksida i azotnih oksida ipak značajna.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.