Kakav menjač odgovara vašim potrebama u vožnji automobilom

Automatik ili ručni menjač, na vama je

23.10.2024. 14:57
  • Podeli:
shutterstock menjač-64739912dfd47.webp Foto: Shutterstock

Većina vozača izabraće ručni menjač jer su automobili sa automatskim menjačem bili dugo vremena skuplji.

Automatski mjenjači s vremenom su pronašli put u sve segmente automobila, uključujući i klasu najdostupnijih gradskih mališana. Pred vozačima širom sveta, napokon se zaista otvorio izbor, pa oni koji to žele danas mogu birati automatike u svim tipovima automobila, a ne samo u velikim i skupim limuzinama i karavanima, piše Hak Revija.

Ručni menjač

Osnovni izbor većine i dalje ostaje ručni menjač: govorimo li o klasičnim porodičnim automobilima za svakodnevnu upotrebu, on je najčešće najjeftiniji u nabavnoj ceni, ali i kad govorimo o troškovima održavanja i redovnih popravaki

Dobar će vozač s nešto iskustva iz njega znati da izvuče maksimum po pitanju performansi i efikasnosti u svakom trenutku, ali isto tako znaće da će se u uslovima koji zahtevaju puno prebacivanja morati pokloniti automatiku, pogotovo kada govorimo o uslovima gradske vožnje.

CVT

CVT (Continuously Variable Transmission) ili bestepenski menjači spadaju pod automatske, ali ih od ostatka treba razlikovati jer je uz takav menjač automobil moguće voziti jednako jednostavno kao i moped, dakle bez prebacivanja.

Za razliku od automatika koji za vozača obavlja sav posao promene stepena prenosa, te radnje ovdje uopšte - nema.

Uz nedostatak trzaja kakvi su čak i kod najmodernijih i najsofisticiranijih automatskih menjača neizbežni, CVT se može pohvaliti i da je u odnosu na automatik često osetno štedljiviji. Uz to što je uopšteno lakši, glavni razlog za to je mogućnost CVT menjača da neprestano menja prenosne omere u potrazi za idealnim, što znači da praktično uvek funkcioniše na vrhuncu efikasnosti.

Teorija je, dakle, nesumnjivo na njihovoj strani. Praksa, međutim, često i nije, barem ne u onoj meri u kojoj bi se to moglo očekivati.

Buka

Nedostatak primetne promene stepena prenosa zaista pridonosi uglađenijoj vožnji bez trzaja, ali to ujedno znači i nedostatak onog osećaja ubrzanja koji se javlja pri prebacivanju. Uz to, pojava koju vozači često povezuju s CVT menjačima je buka koja se javlja pri ubrzavanju jer motor pritom teraju u visoke obrtaje.

Mnogi ih ne vole upravo zbog toga, ali veći problem CVT-a svakako je činjenica da njihovo održavanje, odnosno popravke znaju da budu skuplji od onih kod klasičnih automatika. Koji su opet, ne treba to posebno naglašavati, isto tako skuplji od ručnih menjača.

Ali kao i sve ostalo, i CVT menjači s godinama su postali sve uglađeniji i tiši, a i vozači su se u određenoj meri naučili da je za maksimalnu efikasnost i užitak ponekad potrebno prilagoditi vozačke navike. Zato su danas upravo oni možda i najbolji izbor za vozače koji voze više glavom, a manje srcem: one koji se trude da štede i pritom žele da se voze što udobnije.

Automatik, robotizovani menjač i mjnjač s dvostrukom spojnicom

Za sve one koji još nisu spremni na kompromise kakve zahteva CVT, a žele da imaju više komfora od ručnog menjača, logičan izbor, naravno, ostaju automatik, robotizovani menjač i mjenjač s dvostrukom spojnicom.

Iako svaki od njih ima svoje zakonitosti, prednosti i mane, uopšteno ih je sve moguće svrstati pod zajednički naziv automatskog menjača, što znači da će za svaki od njih važiti iste osnovne karakteristike: više komfora i viša cena nabavke i popravke.

Šta donosi budućnost, odnosno koji će od navedenih sklopova pobediti i imati primat u automobilima koje ćemo voziti za 10, 20 ili 30 godina? Tačnog odgovora na to pitanje nemamo, ali najverovatniji scenario je da će svi oni, barem u oblicima u kakvima ih danas poznajemo, pre ili kasnije otići u istoriju, prenosi Index.hr. i naglašava da se za sada pogled u budućnost okreće ka električnim vozilima.

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()