Turbo je deo koga danas gotovo svi automobili imaju, pa se pravovremenim prepoznavanjem kvara mogu sprečiti ozbiljnije posledice
Dizel motori bez turbo punjača odavno su izumrli, a danas je teško naći noviji automobil sa benzinskim motorom bez turba. Ukratko - turbo punjači postaju neizbežni bez obzira na vrstu goriva.
Zbog toga je vozačima važno da znaju koji su to najčešći simptomi kvara turbo punjača, pošto se pravovremenom reakcijom mogu sprečiti mnogo ozbiljnije posledice.
Jedan od najočiglednijih znakova da je došlo do problema sa turbo punjačem jeste gubitak snage motora. Naravno da nedostatak snage mogu da izazovu i kvarovi mnogih drugih delova automobila, ali to treba utvrditi u servisu.
Uglavnom, pad snage dolazi sa još nekim simptomima koje vozač možda neće ni primetiti, pišu Polovni automobili.
Neretko je pad snage izazvan upadom stranog tela u kompresorsku ili turbinsku stranu turbopunjača, pri čemu dolazi do oštećenja krilaca kompresora ili turbine (ili i jednih i drugih). Tu su i razni drugi uzroci, ali njima ćemo se baviti drugi put.
Turbo rupa se manifestuje tako što kada oštrije pritisnete papučicu gasa, motor kasni sa isporukom snage na točkove. Ova pojava je u početku uglavnom veoma blaga, da bi vremenom postajala sve izraženija. Može da bude čak i opasna prilikom preticanja na otvorenom putu.
Zato treba proveriti turbopunjač čim primetite da motor ne reaguje na pritisak papučice gasa onako kako bi trebalo. Nekim vozačima to možda neće ni smetati, ali imajte u vidu da je definitivno reč o nekom kvaru koji bi trebalo rešiti pre nego što dođe do ozbiljnijih posledica.
Kod starijih turbo motora, naročito benzinaca, ova pojava je bila uobičajena. Međutim, danas kod iole novijih vozila turbo rupa trebalo bi da bude gotovo neprimetna.
Turbopunjač koji je ima neki problem neretko može da se prepozna po zvukovima koji se čuju tokom rada motora, a posebno su izraženi u određenim režimima rada.
U zavisnosti od automobila, vrste i tipa motora i turbopunjača, kao i od problema koji je nastao, ti zvukovi mogu da budu veoma različiti, kao i da budu glasniji ili tiši. Tu su i nivo oštećenja ili vrsta problema koja izaziva pojavu zvukova koji ne bi trebalo da se čuju.
Zato je veoma korisno da vozač konstantno prati sve zvuke koji dolaze iz motornog prostora, naročito pri oštrijoj vožnji, kako bi na vreme mogao da primeti da se nešto promenilo.
Zvukovi koji ukazuju da nešto nije u redu sa turbopunjačem mogu da budu veoma različiti, od tišeg ili glasnijeg zviždanja, pištanja, zavijanja, hučanja...
Veća količina dima na izduvu (auspuhu) često ukazuje da postoji problem sa turbopunjačem.
Crni dim – uglavnom znači da motor sagoreva previše goriva, što ukazuje na neodgovarajuću smešu u cilindrima.
Plavi dim – nam govori da dolazi do sagorevanja motornog ulja, a ono između ostalog može da dolazi i iz turbopunjača. Stoga pojavu plavog dima nipošto ne treba ignorisati.
Beli dim – njegovu pojavu je najteže dijagnostifikovati i otkloniti kvar. Beli dim se javlja zbog sagorevanja motornog ulja, a najčešći uzrok je defektna turbina. Problem može da bude izazvan začepljenjenom odvodnom linijom ulja iz turbokompresora u karter.
Istovremeno je moguće da primetite povećanu potrošnju motornog ulja.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.