Koliko goriva zaista štedi start-stop sistem: Evo šta kažu stručnjaci

Postoji niz različitih sistema na tržištu, ali svi u osnovi gase motor kada on nije potreban

24.05.2025. 08:55
  • Podeli:
start-stop sistem automobili shutterstock-68246936a3b7e.webp Foto: Shutterstock

Start-stop sistemi ugrađeni su u većinu novih vozila kako bi se smanjile emisije CO2 i potrošnja goriva. Postoji niz različitih sistema na tržištu, ali svi u osnovi gase motor kada on nije potreban.

Iako se o tom sistemu mogu čuti različita mišljenja, čak i najave o potpunoj zabrani, činjenica je da start-stop štedi gorivo.

Prema podacima Društva automobilskih inženjera (SAE), poboljšanja u potrošnji goriva start-stop funkcije tokom testiranja iznosila su između 7,27 i 26,4 posto, zavisno o uslovima vožnje.

"Ako ste stalno na auto-putu kada se motor nikada ne gasi, ušteda goriva biće puno manja. Ali ako puno vozite gradom s čestim radom u praznom hodu, tehnologija start-stop donosi konkretno smanjenje potrošnje goriva", kaže Alex Knizek, zamenik direktora auto testova u Consumer Reportsu.

U situacijama kada stojite dok motor radi u praznom hodu, kao što je gužva u saobraćaju ili čekanje zelenog svetla na semaforu, uštedeće onoliko goriva koliko bi motor potrošio dok automobil miruje.

U modernim automobilima je to najčešće između oko 0,5 i oko 2 litra goriva na sat (zavisno od tehnologije i veličine motora). Dakle, ako vozite mnogo po gradu i stojite pola sata u takvim situacijama svaki dan, uštedećete od oko 0,25 do 1 litra goriva dnevno.

To je do oko 500 evra finansijske uštede za gorivo godišnje i do oko 9 kg CO2 manje u atmosferi.

Da li start-stop sistem šteti motoru?

Klasičan automobil bez ovog sistema u proseku tokom svog životnog veka odradi do 50.000 gašenja i pokretanja motora. Kod modela sa start-stop sistemom to se drastično povećava, u principu i na 500.000 pokretanja i gašenja motora tokom životnog veka.

Zbog toga su proizvođači automobila i dobavljači komponenti preduzeli mnoge korake kako bi osigurali da motori automobila ne pate dodatno zbog start-stop sistema.

Ova tehnologija će se uključiti tek kada motor postigne radnu temperaturu, te će se deaktivirati i ponovo pokrenuti motor ako temperatura motora i ulja padne. Tako je izbegnuto hlađenje motora i njegovo ponovno pokretanje na niskim temperaturama kada ulje u motoru ne podmazuje optimalno sve komponente.

Motori namenjeni za start-stop sisteme znatno su modifikovani. Nakupljanje čađi i trošenje turbine smanjeni su na minimum zahvaljujući složenim značajkama upravljanja motorom.

Motor će takođe, dok je privremeno ugašen, maksimalno sprečiti vraćanje ulja u karter, tako da pokretni delovi ostanu optimalno podmazani do novog pokretanja.

 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()