Kupili ste nova kola? Ovo morate da uradite pre prvih pređenih 1.000 kilometara

Da bi ste svog ljubimca doveli u optimalno stanje ovo morate da uradite čim ga izvezete iz salona

02.05.2025. 15:34
  • Podeli:
električna kvaka ručka automobila, automobili - shutterstock_2419905923-6798ec7e571c9.webp Foto: Shutterstock

Kupovina automobila važan je moment u životu s finansijske strane, a neki ga kao i prodaju doživljavaju vrlo emocionalno. Postoje oni koji menjaju automil svakih nekoliko godina, ali i oni koji su za svog životnog veka vozili tek tri ili četiri automobila. Stvar je zapravo nebitna, važno je pitanje koje se postavlja. Da li je za optimalan rad vašeg automobila potrebno ‘uhodavanje‘? Ili je to sve samo jedan mit iz prošlih vremena? Evo odgovora.

Prvi kilometri su važni za vozilo. Danas se možete sresti sa mišljenjem da moderni automobili ne zahtevaju posebno razrađivanje. Međutim, postoji nekoliko preporučenih pravila kojih biste trebalo da budete svesni. Prvo bi trebalo da pitate prodavca koji vam predaje vozilo kako bi trebalo da izgleda period razrade. Pojedinačne preporuke mogu se malo razlikovati, ali suština ostaje ista.

Metalni delovi koji se spajaju, poput zupčanika u menjaču ili klipova u cilindru motora, zahtevaju vreme da se, tako reći, "slegnu". Mikroskopske nepravilnosti mogu se pojaviti na takvim osnovnim komponentama tokom proizvodnje. Ako se od samog početka suoče s velikim opterećenjima, mogu se oštetiti ili pregrejati, što može uticati na njihovu trajnost.

Tokom početnih kilometara poboljšava se i prianjanje dihtung između klipa i cilindra. Na metalnim površinama postupno se stvara trajni sloj maziva, što je potrebno za daljnji rad. Međutim, razrada se odnosi i na druge komponente. Kočione pločice i amortizeri takođe moraju da se smir. Kočionom sistemu potrebno je otprilike 500 kilometara da bi postigao optimalnu funkciju, a nove gume najbolje se ponašaju na kolovozu nakon otprilike prvih 200 kilometara. Iz tog razloga bilo bi dobro voditi se ovim savetima:

1. Nakon pokretanja, trebalo bi da date motoru oko 30 sekundi kako bi ulje došlo do mesta gde je potrebno. Tek tada biste trebalo da krenete u vožnju i učiniti isto nakon što završite s njom. Ostavite motor da radi u praznom hodu 10-15 sekundi, a zatim ga ugasite.

2. Važan je odabir rute. Za prve vožnje odaberite duže rute i kombinujte prve kilometre na primer sa izletom. Izbegavajte stalnu gradsku vožnju, ali to ne znači da ne možete putovati po gradu. Vozite se seoskim putevima gde se izmenjuju različite brzine i izbegavajte monotone vožnje auto-putem gde motor dugo radi u jednom rasponu brzina.

3. Treći savet odnosi se na okretaje motora. Neko kaže da ne sme da se prelazi 3.500 okretaja u minuti. Kod dizelskih i benzinskih motora tokom prvih 1.000 do 2.000 km, neko postavlja ograničenje na 3.000 okretaja u minuti. Neki preporučuju da se ne prekoračavaju brzine iznad 4500 o/min za benzinske motore i 3500 o/min za dizelske motore. Stvar je u tome što vožnja velikim brzinama opterećuje delove motora koji možda još nisu dovoljno podmazani.

To dovodi do većeg trenja koje vodi ka višim temperaturama, ali posebno može da izazove mikroskopske pukotine u materijalima. Međutim, to ne znači da povremeno ne možete prekoračiti ta ograničenja u vanrednim situacijama, na primer iz sigurnosnih razloga. Suprotnost od teranja u visoke okretaje jest vožnja pri preniskom rasponu okretaja, a to je takođe nepoželjno. Siguran i ispravan način je izmenjivanje opterećenja i odgovarajućeg spektra brzina, korišćenjem različitih stepenova prenosa. I na kraju, izbegavajte tempomat.

4. Vuča prikolice ili drugog vozila značajno opterećuje motor i menjač te zahteva veće okretaje pri ubrzavanju. Motor definitivno neće ceniti takvo opterećenje u početnoj fazi rada.

Poslednji savet je da ne brinete zbog povećane potrošnje pri vremenu razrade. U početku će brojevi će biti viši, međutim nakon par hiljada kilometara oni će stabilizovati, piše Jutarnji.hr.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()