Dilema pred vozačima: Lanci za sneg kod pogona na sva četiri točka – napred ili nazad?

Stvar je u tome što nije svaki sistem pogona na sve točkove isti. Mogu drastično da se razlikuju...

23.12.2024. 14:18
  • Podeli:
lanci za sneg, zimske gume - foto pixabay-6542641209d3f.webp Foto: Pixabay

Vladaju razne zablude kada je u pitanju postavljanje lanaca kod automobila sa pogonom na svim točkovima. Međutim, situacija je istovremeno i komplikovana i jednostavna.

Komplikovana je zato što ne postoji univerzalno pravilo, što je potpuno logično zato što ne postoji ni "univerzalni" pogon na svim točkovima - postoji mnoštvo varijacija.

Jednostavna je zato što je svaki proizvođač u uputstvu za vozilo napisao na koje točkove se postavljaju lanci. Ne zaboravimo pritom da jedan model može da ima nekoliko verzija pogona na svim točkovima, tako da i to treba uzeti u obzir kada se čita uputstvo.

Zato savetujemo da ne slušate slepo savete vozača koji su svoje mišljenje "utvrdili" na osnovu sopstvene "logike" ili sopstvenog iskustva sa vozilom koje nema nikakvih dodirnih tačaka sa vašim vozilom, piše sajt Polovni automobili.

Dakle, čak ni iskusni ljubitelj terenske vožnje koji je prešao hiljade kilometara u najtežim uslovima nije pouzdan kada je ova problematika u pitanju.

Da li se kod vozila sa pogonom na svim točkovima lanci stavljaju na sve točkove?

Ne, odnosno - ne kod većine. Stvar je u tome što nije svaki sistem za pogon na svim točkovima isti. Mogu drastično da se razlikuju.

Neki imaju stalan pogon na svim točkovima, a neki imaju pogon samo na prednjim, dok zadnji priskaču u pomoć SAMO kada prednji proklizaju. Neki imaju obrnuto – pogon na zadnjim, dok prednji priskaču u pomoć.

Tu je i drugi problem - isti model se možda prodavao u više verzija:

1) samo sa prednjim pogonom

2) sa pogonom na svim točkovima, ali pri čemu automatika sve kontroliše, tako da u normalnim uslovima „vuku“ samo prednji točkovi, dok se zadnji pogon aktivira kada zatreba, tj. kada proklizaju prednji točkovi

3) isto kao pod tačkom 2, ali vozač ima i opciju da po želji aktivira stalni pogon na svim točkovima
Zato ne postoji univerzalno pravilo na koje točkove se montiraju lanci za sneg kod automobila sa pogonom na svim točkovima.

Primeri

Većina proizvođača kaže da se montira samo jedan par lanaca i to najčešće na prednje točkove. Većina vozila sa pogonom na svim točkovima koristi ovaj princip, i to bez obzira:

a) na vrstu i način funkcionisanja sistema pogona na svim točkovima

b) na vrstu karoserije - SUV (“džip”) ili krosover, običan sedan, karavan ili hedžbek sa pogonom na svim točkovima…

Neki od primera kod kojih se lanci za sneg montiraju na zadnje točkove su Jeep Grand Cherokee i Jeep Wrangler. Naglašavamo da ovo važi samo za ova dva modela i to ne mora da znači da važi za svaku generaciju tih modela.

Naglašavamo i da ovim primerima ne govorimo kako vi da montirante lance na vaš auto - ovo su samo primeri - obavezno pročitajte uputstvo za vaš auto! Takođe, na mnoge druge modele marke Jeep lanci se montiraju samo na prednje točkove.

Kada su u pitanju npr. Mercedes-Benz G klase i Mercedes-Benz GLE, njima treba montirati lance za sneg na sve točkove. Međutim, ako imate samo jedan par lanaca, onda se stavljaju na zadnje točkove – zbog bolje stabilnosti prilikom kočenja, kako piše u uputstvu.

I kada su u pitanju Hyundai ix35 ili Santa Fe, lanci idu na sva 4 točka. Ali ukoliko imate samo jedan par lanaca, onda ih montirate na prednje točkove, za razliku Mercedes-Benz vozila koje smo naveli kao primer.

Upozoravamo - naveli smo primere za malo starija vozila, tako da iako imate isti model, to ne znači da isto važi za vaš auto pošto možda:

- nisu ista generacija
- nemaju isti sistem pogona na svim točkovima (što može da zavisi i od motora i menjača)

Električni, hibridi i plug-in hibridi dodatno komplikuju situaciju

Kada u priču ubacimo vozila kod kojih npr. benzinski motor pokreće prednje točkove, a električni motor zadnje točkove, situacija postaje još komplikovanija. Ili šta je sa automobilima sa potpuno električnim pogonom koji imaju pogon na svim točkovima?

U suštini, podešavanje načina rada pogona na svim točkovima kod modernih "ofroudera" u najvećoj meri svodi se na softver, tj. na to kako će kompjuter da rasporedi šta god treba da se raspoređuje između prednjih i zadnjih i levih i desnih točkova.

Glavna stvar je da pročitate uputstvo za upotrebu vozila. To je jedino mesto gde ćete naći pouzdane informacije. Posebno treba obratiti pažnju na verziju modela koju vi vozite – pošto može da postoji više verzija.

Nema univerzalnih pravila. Pogon na svim točkovima danas može u velikoj meri da se razlikuje od vozila do vozila.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()