'Ispunjavanje klimatskih ciljeva je važno i zato moramo da učinimo dostupnom svu raspoloživu tehnologiju. E-gorivo je jedini uverljiv odgovor na pitanje kako da vozni park u Evropi postane klimatski neutralan', smatra nemački ministar saobraćaja
Države Evropske unije postigle su dogovor da od 2035. godine na zajedničkom tržištu u ponudi više neće biti novih vozila sa klasičnim motorima. Nemačka automobilska industrija je osula paljbu po tom planu, ali je Berlin ipak uspeo da ostavi vrata odškrinuta motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Sporazum u Evropskom parlamentu, postignut u četvrtak, deo je ogromnog paketa mera, pod sloganom "Fit za 55", kojim EU namerava da smanji emisiju gasova staklene bašte za 55 odsto do 2030. godine. Kao osnova je uzeta emisija iz 1990, a cilj je se puna klimatska neutralnost dostigne do 2050.
To podrazumeva mobilnost bez emisije gasova staklene bašte, odnosno zabranu motora koji sagorevaju fosilna goriva. Pitanje potpune zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem bilo je centralno za Nemačku, zemlju sa najvećom autoindustrijom u Evropi i četvrtom na svetu. Udruženje nemačke industrije (BDI) upozorilo je na "teške posledice" dogovorenog plana, posebno po stotine hiljada snabdevača velikih fabrika automobila.
Predsednik BDI Holger Leš je ocenio da EU sada pod hitno i naširoko mora da razvija mrežu za punjenje električnih vozila. Predsednica nacionalnog udruženja proizvođača automobila (VDA) Hildegard Miler je ocenila da je "nepromišljeno postavljati ciljeve za vreme posle 2030. godine, bez mogućnosti odgovarajućeg prilagođavanja budućem razvoju".
Milerova je kao izvesne probleme navela razvoj adekvatne mreže za napajanje električnih vozila, pretnju sirovinske zavisnosti i pitanje hoće li uopšte biti dovoljno struje iz obnovljivih izvora.
"EU odmah mora da krene u ofanzivu sa postavljanjem okvira za tranziciju", rekla je ona. To, prema njenim rečima, uključuje stvaranje partnerstava za pouzdano snabdevanje energentima i sirovinama.
Milerova ističe da EU mora da dozvoli upotrebu klimatski neutralnog sintetičkog energenta, takozvanog e-goriva. Proizvodnja e-goriva je, međutim, energetski intenzivna i preskupa, pa su pojedine članice zagovarale da upotreba bude limitirana na vazdušni i pomorski transport.
Nemačka je uporno tražila i na kraju i dobila dozvolu da e-gorivo, upotrebljivo i u klasničnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, ne bude zakonski nedostupno za točenje u automobile.
"Ispunjavanje klimatskih ciljeva je enormno važno i zato moramo da učinimo dostupnom svu raspoloživu tehnologiju", rekao je nemački ministar saobraćaja Folker Vising, pozdravljajući na ostavljanje otvorenih vrata za sipanje e-goriva u automobile. E-gorivo je "jedini uverljiv odgovor na pitanje kako postojeći vozni park u Evropi može postati klimatski neutralan".
E-gorivo se dobija izvlačenjem ugljen-dioksida, metana i drugih gasova sa efektom staklene bašte iz atmosfere i sintetisanjem benzina. To zahteva struju, koje za sada nema dovoljno iz obnovljivih izvora, kao što su vetar ili sunce.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.