Na put treba krenuti isključivo kada se dobro naspavamo, a tokom putovanja redovno treba praviti pauze, takođe – automobil treba da bude tehnički ispravan i pripremljen
Na području cele Srbije na snazi su crveni i narandžasti meteo-alarm, a živa na termometru danas će dostići i 40. podeljak. Zbog toga je važno da pratimo savete stručnjaka.
Ako krećete na put, budite odmorni i tokom putovanja pravite pauze. Petar Veličković, ekspert za saobraćaj i novinar sajta Polovni automobili, kaže za RTS da je prva preporuka da se na put ne kreće po ekstremnim temperaturama ukoliko nije neophodno. Međutim, ako se tako i desi, savetuje da se direktno ne ulazi u automobil koji je dugo bio na suncu.
"Potrebno je da otvorimo sva vrata, prtljažnik, da se automobil provetri, da se temperatura smanji za nekoliko stepeni“, rekao je Veličković.
Drugi veoma bitan faktor, ističe, jeste klima uređaj, koji treba da bude ispravan i čiju tempperaturu treba prilagoditi tako da putnicima bude prijatno. Stručnjaci preporučuju da razlika spoljne temperature u odnosu na temperaturu u vozilu bude nekih 5 do 7 stepeni.
"Vozači ne moraju striktno da se drže toga, jer ako je danas 40 stepeni, verujem da nam ne bi bilo prijatno da sedimo u automobilu na 33 stepena. Znači, potrebno je prilagoditi temperaturu klima uređaja na onaj nivo u kojem je svim putnicima u vozilu prijatno“, rekao je Veličković.
Ukoliko nemamo "klimu", kaže, vozilo treba provetravati s vremena na vreme.
Međutim, najbitnija stvar je da vozač bude u stanju da može da kontroliše celu situaciju oko sebe, da u što dužem intervalu bude odmoran, istakao je Veličković. Prema njegovim rečima, najveće opterećenje je kada uđemo u gužvu i kada krenemo da vozimo po sistemu kreni-stani, posebno na prilazima graničnim prelazima.
"Kada vozimo auto-putem, automobil nije pod nekim velikim opterećenjem. Dakle, motor se ne napreže previše, upravljački sistem, menjač. Sve to negde funkcioniše kako treba, do trenutka kada dođemo u situaciju da moramo non-stop da kočimo, da krećemo, kada smo u gužvi“, rekao je Veličković.
Veoma je važno, ističe, da se pre puta uradi kvalitetna priprema automobila.
"Može da se desi da je neki deo za zamenu, da su serviseri u gužvi, da smo mi u gužvi, ali je bitno da kada krenemo na put da je automobil tehnički ispravan, da imamo u gepeku sve ono što je neophodno", rekao je Veličković.
Ono što je po obavezi, po zakonu, to je prva pomoć, trougao, set sijelica, podseća Veličković i dodaje da sve to donosi i određenu dozu psihološkog mira.
Mnogi kreću na put noću, a za to se često odlučuju da bi izbegli gužve ili visoke temperature, čak i da ne propuste da stignu na destinaciju u ranim prepodnevnim satima i ne izgube prvi dan aranžmana.
"Međutim, lekari uvek kažu, mi smo programirani da noću spavamo, da nam se mozak odmara, da nam se telo odmara. Zato i ne preporučuju da se kreće noću na put. Preporuka je da se kreće isključivo kada se dobro naspavamo, kada smo odmorni, da se tokom putovanja prave redovne pauze", rekao je Veličković.
Neophodno je, kaže, i da na svakih dva sata po ovako visokim temperaturama pauze traju od 5 do 15 minuta.
"Još jedna stvar ide u prilog dnevnoj vožnji. Naime, ukoliko dođe do neke nepredviđene situacije na putu, sva je prilika da ćemo preko dana brže rešiti takvu vrstu problema. Prosto, mnogo više auto-servisa, apoteka, zdravstvenih ustanova, prodavnica radi danju", rekao je Veličković.
Kada su u pitanju duže destinacije, preporuka je da u automobilu imamo i protivpožarni aparat, jer on zaista može bude od pomoći u ekstremnim situacijama, navodi Veličković.
"U automobilu je preporučeno uvek imati rezervne količine motornog ulja, zatim tečnosti za brisače, antifriz ukoliko dođe do veće temperature u motoru. To su neke stvari koje mogu da nam pomognu u ekstremnim situacijama", rekao je Veličković.
"Mnogi kažu da odmor zapravo počinje odmah kad sednemo u automobil, a ne kad stignemo na destinaciju, tako da i sam taj put treba da bude neka vrsta uživanja", zaključio je Veličković.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.