Problem nije u samoj ceni vozila: Evo zašto je sada skuplje da imate auto nego pre pandemije

Danas se ljudi sve više okreću polovnjacima

14.11.2025. 21:01
  • Podeli:
kupovina automobili shutterstcok-68ebad030ea25.webp Foto: Shutterstock

Automobil je druga najznačajnija ekonomska stavka u kućnom budžetu, odmah iza rešavanja pitanja krova nad glavom. Kada se baci pogled na podatke iz posednjih pet godina, rast cena automobila, ali i troškova povezanih sa vlasništvom je drastičan.

Nesumnjiva je činjenica da je život znatno skuplji nego ranije, dok plate nisu u korak s rastućim cenama i inflacijom. Pitanje enormno visokih cena nekretnina, bez obzira kupujete li ili iznajmljujete stan, dominira medijskim prostorima.

Ipak, nisu samo nekretnine poskupele, cene su rasle i još rastu u automobilskom sektoru. Problem nisu samo nabavne cene, poskupelo je i posedovanje automobila.

Onaj ko ne može da kupi novi automobil, traži ga na tržištu polovnjaka, što znači nastavak korišćenja starijih, manje sigurnih i cenovno skupih modela za održavanje. I opet, problem nije samo nabavna cena automobila. Naime, iz Arvalovog Opservatorija za mobilnost govore nam o mnogo dubljem problemu.

Mnogi će pomisliti kao je prošao ceo život otkako je izbila pandemija koronavirusa, a još uvek i danas plaćamo ekonomske posledice. Inflacija se rasplamtela poslednjih godina. Možda se eskalacija cena mogla usporiti, ali da li neko veruje da ćemo imati cene kao pre?

Dokument "Globalna vizija ukupnih troškova vlasništva (TCO) - perspektive za 2025. i strateške mogućnosti za njihovo upravljanje" od Arvala govori upravo o problematici posedovanja automobila. Evo rezultata: u poslednjih pet godina, posedovanje vozila nas košta prosečno 27 posto više tokom celog njegovog životnog veka.

Ali počevši od onoga na šta ljudi obično najviše obraćaju pažnju - nabavna cena. Prema Arvalu, cene su u proseku rasle za 19 posto u poslednjih pet godina. Čak je i tržište polovnih vozila duboko pogođeno.

Razlozi su jasni: opšta inflacija, uvođenje bezbednosnih propisa (ADAS) i ekoloških standarda (CAFE propis), popularizacija SUV-ova. Osim toga, problemi u lancu snabdevanja nakon pandemije takođe su povećali troškove proizvodnje i transporta.

Ali ima toga mnogo više. Na prijer, cijene goriva su skočile u proseku za 32 posto u ovom periodu. Ali čak se i cena struje enormno povećala: u EU je u proseku porasla za 70 posto.

Arval takođe navodi da su troškovi održavanja porasli za 29 posto zbog inflacije troškova rada, složenosti automobila i uskih grla u lancu snabdevanja. Gume i osiguranje poskupeli su u proseku za 27 posto dok su povećanja kamatnih stopa takođe uticala na vozače koji su finansirali kupovinu ili imaju ugovor o renti, s vrhuncem od 50 posto više u 2024. godini, piše Klix.ba.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()