One imaju ojačane bokove, pa u slučaju potpunog gubitka pritiska, vožnja na njima može da se nastavi
Ran-flet gume (engl. run flat) se koriste već dugo, i kod mnogih novih modela su već postale standard. Zato je možda koristan savet da pre kupovine novog ili "novijeg" automobila proverite da li koristi ran-flet gume. Tako ćete na vreme znati kako da reagujete ukoliko dođe do bušenja gume, koje gume da treba kupite kada dođe vreme za zamenu i slično.
Ran-flet gume imaju toliko ojačane bokove da čak i u slučaju potpunog gubitka pritiska vazduha, vožnja na njima može da se nastavi. One imaju i prednosti i mane, pišu Polovni automobili.
Da naglasimo, ne bavimo se ran-flet gumama sa nosećim "prstenom" na sredini, koji na sebe preuzima teret kada se guma probuši ili samozaptivajućim gumama, već isključivo gumama sa ojačanim bokovima.
Nakon bušenja ran-flet gume, možete da nastavite da vozite npr. još 80 kilometara brzinom od 80 km/h. Ovo "pravilo" važi kod većine ran-flet guma, odnosno kod većine proizvođača, ali uvek postoje izuzeci.
Stoga proverite šta konkretno važi za samu gumu, ali i šta piše u uputstvu za automobil.
Takođe, nije isto da li se krećete brzinom od 80 km/h ili 50 km/h. Što sporije vozite, ran-flet guma može duže da izdrži. Tu su i drugi faktori, kao što su opterećenje vozila, način i uslovi vožnje (krivine, oštra skretanja, loš put, itd.), spoljašnja temperatura i slično.
Pošto se vožnjom sa probušenom gumom nepovratno uništavaju bočna ojačanja, ta guma mora da se zameni novom.
Dakle, ran-flet gume služe tome da omoguće dolazak do vulkanizera, do kuće ili do nekog bezbednog mesta za zaustavljanje i pozivanje pomoći (šlep službe ili mobilnog vulkanizera).
Ukratko, ako probušite gumu, niste prinuđeni da se zaustavite npr. na auto-putu ili nekom drugom putu gde nema bezbednog mesta za zaustavljanje i zamenu točka, po kiši, noću van naselja, itd.
Još jedna od velikih prednosti je to što kada dođe do ozbiljnog oštećenja gume i iznenadnog gubitka pritiska, ran-flet guma će obezbediti neuporedivo lakše zadržavanje kontrole nad vozilom u odnosu na klasičnu gumu. Što je brzina veća, ova razlika je izraženija.
Dakle, kada je bezbednost u pitanju, nije stvar samo u tome što ne morate da menjate točak negde noću po kiši i da rizikujete da drugo vozilo naleti na vas.
Da, run-flat gume su skuplje od običnih, uglavnom od 20 do 30 odsto. Naravno da to zavisi od dimenzija, proizvođača, namene (zimske, letnje, all-season), itd. Podrazumeva se da ova razlika važi kada poredimo gume slične po kvalitetu i drugim karakteristikama.
Takođe treba imati u vidu da su run-flat gume uglavnom prestižnijih (premium) marki, dok ih proizvođači pristupačnijih guma retko imaju u ponudi.
Mnogi vozači tvrde da se brže troše. Takođe i neka istraživanja u SAD pokazuju da se run-flat gume češće menjaju zbog istrošenosti. Ipak, nemamo dovoljno relevantnih i proverenih informacija da bismo sa sigurnošću tvrdili da se run-flat gume zaista brže troše.
Vrlo često je istina. Zato ran-flet gume moraju da imaju sistem za praćenje pritiska vazduha, tako da vozač dobije upozorenje na vreme.
Pošto može da dođe do kvara senzora koji javlja da se guma probušila, a pritom vozač jednostavno ne oseća da nešto nije u redu, treba redovno proveravati pritisak.
Mogu – pritom možete da zadržite iste felne. Naglašavamo da obavezno moraju da se menjaju sve četiri u kompletu.
Naravno da u nekim kritičnim situacijama, kada vulkanizer nema ran-flet gume, a vama hitno treba zamena, može da se montira i samo jedna obična guma, ali tada treba voziti veoma pažljivo. Slično kao kada montirate tzv. "ćopavac" (rezervni točak manjih dimenzija).
Možda će se na instrument tabli pojaviti neko upozorenje – ignorišite ga, ali imajte na umu da pri višim brzinama i iznenadnim manevrima auto može da se ponaša znatno drugačije. Možda će se javljati i problem sa radom ABS-a, kao i svih drugih sistema koji rade uz pomoć ABS-a (npr. ESP) – to je dodatni razlog za pažljiviju vožnju. To zavisi od auta, modela, generacije...
Dva najčešća razloga su cena i udobnost. O ceni smo već pisali u gornjem delu teksta, dok je udobnost malo komplikovanija tema.
Proizvođači ran-flet guma i proizvođači automobila počeli su mnogo ozbiljnije da sarađuju kako bi se ublažio ovaj problem. U nekim slučajevima ran-flet gume zaista mogu veoma negativno da utiču na udobnost, mada to zavisi od mnogo faktora:
Tu je i subjektivni osećaj – zavisi da li poredite udobnost sadašnjeg auta sa prethodnim koji ste imali, sa komšijinim Audijem čije su gume na 70 odsto pritiska od onog na kojem bi trebalo da budu.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.