Jako je teško, ali nije nemoguće
U Srbiji svaki deseti automobil ima vraćenu kilometražu – pokazali su podaci kompanije "carVertikal". Praksa svedoči da ih ima i više.
Petar Veličković sa portala "Polovni automobili" rekao je za RTS da je prosečnom kupcu jako teško da otkrije da li je nekom automobilu promenjen broj pređenih kilometara. Međutim, istakao je da je to moguće otkriti odlaskom u ovlašćeni servis i pregledom svih računara koji se nalaze u vozilu pre kupovine.
Inostrana tržišta sa kojih uvozimo najviše polovnjaka su brojna, a prema nekim podacima oko 28 odsto polovnih automobila u Srbiji dolazi iz Italije, koja ima najveći udeo na tržištu, a slede Nemačka sa oko 17 odsto, Francuska, oko 16, Češka oko 11 i Belgija sa oko šest.
Veličković kaže da se u Srbiji godišnje uveze između 120 i 150 hiljada polovnih automobila i da se najviše uvozi iz Češke, Švajcarske i Španije, ali da ne bi trebalo generalizovati vozila na osnovu zemlje iz koje su uvezeni.
"Na toliki broj automobila sigurno je da ima primeraka koji nisu kvalitetni, ali ima onih koji su izuzetno pouzdani, sa poznatom servisnom istorijom", naveo je Veličković.
Dodao je da postoje neka uvrežena mišljenja, poput onih da polovnjaci iz Italije nisu uvek najkvalitetniji, a određeni trgovci su imali problema sa automobilima iz skandinavskih zemalja pošto se zbog drugačijih vremenskih uslova pojavljuje korozija na nekim modelima.
"Međutim, sa druge strane, imamo primer Nemačke, gde nominalno važi da su polovnjaci pouzdaniji, ali znamo da te probleme sa vraćanjem kilometraže ni Nemačka nije na trajan način i kvalitetno rešila", istakao je Veličković.
Govoreći o takozvanom vraćanju kilometraže, Petar Veličković je naveo da je prosečnom kupcu jako teško da otkrije da li je to urađeno na nekom automobilu.
"Postoje stvari koje mogu da nam pomognu. Jedna od tih stvari jeste da sa vlasnikom vozila odemo u ovlašćeni servis, da jednostavno zatražimo istoriju tog vozila, pa se onda može videti da li je održavan, u kakvim servisima, kad su bili servisni intervali, pa da se ti podaci uporede", rekao je Veličković.
Međutim, dodao je, pojedini proizvođači te podatke daju samo dok je vozilo u garanciji, a za neke automobile to može da se utvrdi samo ukoliko su održavani u ovlašćenom servisu.
"Savremeni automobili imaju nekoliko računara, jedan je u motoru, drugi u sistemu kontrole kočenja i proklizavanja, takozvani ABS, ili na vazdušnim jastucima. Svi ti računari isto beleže kilometre i ukoliko ti ljudi koji se bave tim malverzacijama ne promene na svim tim modulima, u našim servisima na tim dijagnostičkim servisima može da se vidi da li je kilometraža vraćena", naveo je Veličković.
Dodao je da postoje i aplikacije i softveri na kojima može da se ukuca VIN oznaka (jedinstveni broj automobila) ili broj šasije, pa da se vidi servisna istorija vozila.
Napomenuo je da u Srbiji postoji veliki broj auto-placeva koji imaju garanciju na kilometražu i na ostale podatke u vezi sa vozilom, a postoje i uvoznici koji otkupljuju vozila od inostranih lizing kuća čiji revizori garantuju tačnost podataka.
Govoreći o uvozu automobila iz SAD, koji je sad moguć zahvaljujući izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, Petar Veličković je rekao da je potrebno da se usvoji i pravilnik o ispitivanju vozila koji treba da donese Agencija za bezbednost saobraćaja.
"Ta vozila iz Amerike moraju kroz određene prepravke da se usklade sa standardima koji važe u našoj zemlji, a koji su identični onima koji važe na teritoriji EU. Konkretno, brzinometri su u miljama, kod nas su kilometri na čas. Njihovi pokazivači pravca su crveni, kod nas su narandžasti, gorivo se meri u galonima, kod nas u litrima", rekao je Veličković.
Istakao je da polovnjaci u SAD jesu jeftiniji, ali da će troškovi transporta uticati na konačnu cenu i ocenio da će se u početku time Amerike baviti uvoznici luksuznih automobila.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.