Da li će se vratiti ili je to unapred izgubljena bitka?
Žuti farovi se često povezuju s evropskim automobilima, posebno onima proizvedenim do kasnih 1990-ih. Bili su tipični za francuske, ali i druge evropske automobile do pre 30 godina. Da li će se vratiti ili je to unapred izgubljena bitka?
Reno je evocirajući prošla vremena nedavno na konceptima Fl4wer Power I R17 Restomod najavio mogućnost povratka žutih farova. Ovaj potez Renola može biti još jedna nostalgična operacija, ali postavlja pitanje – da li će žuti farovi ponovo postati stvarnost?
Fl4wer Power nije samo omaž prošlosti, već bi mogao označiti i novi trend u dizajnu automobila, sličan onom osvetljenih rešetki ili spojenih LED traka na zadnjim delovima modernih vozila. Sa svojim žutim farovima, ovaj automobil evocira šezdesete godine i hipi kulturu, modernizujući kultni Reno 4, koji simbolizuje slobodu i jednostavnost.
Žuta prednja svetla su duboko ukorenjena u istoriju francuskih automobila. Između 1937. i 1992. godine, sva vozila registrovana u Francuskoj morala su da imaju žute farove, što je bio jedinstveni nacionalni standard. Prvobitno su ih zahtevale vojne vlasti kako bi razlikovale francuska vozila od neprijateljskih u potencijalnim ratnim situacijama.
Tehnički, žuta svetla su imala prednosti u lošim vremenskim uslovima, poput magle i kiše, jer su smanjivala odsjaj. Logika je bila da je žuta nijansa smanjila odsjaj čak i kad su duga svetla ostala uključena. To je pomagalo vozaču da smanji umor očiju nakon višesatne vožnje noću ili po lošim uslovima. Najbolji primer su trkački automobili koji u trkama izdržljivosti koriste ovakva svetla baš zbog tih razloga.
Međutim, njihova praktičnost je kasnije dovedena u pitanje, pa je Francuska među zadnjima 1993. godine usvojila bele farove, pridružujući se standardima ostatka Evrope. Danas su žuti farovi dozvoljeni samo na starijim automobilima u nekim zemljama poput Francuske i Italije.
Čak je i BMW krenuo s ponovnim uvođenjem selektivne žute boje na modelu M8 Gran Coupe, jer ona pruža poboljšane mere zaštite pri vožnji u nepovoljnim vremenskim uslovima. Tradicionalna dnevna svetla koja osvetljavaju plave i bele nijanse često izazivaju intenzivan odsjaj kada se reflektuju od snega, magle i kiše. Ovaj odsjaj je zapravo odgovoran za veliki broj nesreća. Prisustvo žutih farova može pomoći vozačima da izbegnu incidenate tako što će značajno smanjiti odsjaj u lošim vremenskim uslovima.
Većina država postavlja ograničenja kada su u pitanju dodatna svetla jer predstavljaju rizik od ometanja drugih vozača. Međutim, budući da je BMW izričito ugradio ovu funkciju samo u dnevna svetla, ona ne krše bilo koje trenutne standarde vozila. Vozač M8 Gran Coupea i dalje uključuje bela svetla koja osvetljavaju kolovoze noću, izbegavajući bilo kakav potencijalni sukob sa zakonskim propisima.
Iako povratak žutih farova na velika vrata nije izgledan zbog evropskih propisa, Renolovi koncepti koriste nostalgiju i retro estetiku da privuku pažnju. Žuta svetla bi se mogla pojaviti u limitiranim serijama ili na konceptnim vozilima, evocirajući bogatu istoriju automobila. Reno je istovremeno uspeo da modernizuje simbol prošlosti i ponovo ga učini privlačnim.
To nas navodi na zaključak da Reno verovatno neće pokušati tražiti izmenu evropskih propisa, koji za automobile homologirane od 31. jula 2016. ima za obavezu korišćenja belih farova, ostavljajući slobodan izbor između bele i selektivno žute boje samo za maglenke.
Na kraju, savremena LED tehnologija već sada može uspešno otkloniti sve mane koje su se ranije pripisivale žutoj boji.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.