Kina je novi automobilski div

Dugo se na kineske automobile, gledalo sa podsmehom. Ali, to se menja – i to prilično brzo

17.04.2023. 20:47
  • Podeli:
kina automobili reuters-643cf67198086.webp Foto: Reuters

Dugo se na kineske automobile, gledalo sa podsmehom. Ali, to se menja – i to prilično brzo. Kinezi bi uskoro mogli da prestignu velike automobilske nacije kada je u pitanju izvoz. Već sad su na trećem mestu.

Kina želi da se probije u sam vrh svetskog tržišta automobila: nakon nekoliko neuspelih pokušaja da postanu značajan faktor na svetskom tržištu, kineski proizvođači automobila nedavno su zabeležili velike uspehe. Prema navodima kineskog automobilskog udruženja CAAM, izvoz automobila iz Kine se od 2020. utrostručio, na oko 2.5 miliona vozila godišnje.

Time se Kina popela na treće mesto na svetskoj listi izvoznika. Ispred nje je samo Nemačka, a na vrhu je Japan.

Nemačko udruženje automobilske industrije (VDA) navodi da je prošle godine iz Nemačke izvezeno 2.61 miliona automobila. Japan je isporučio oko tri miliona. Ali dok izvoz vozila iz starih industrijskih zemalja napreduje sporo ili nikako, potražnja za automobilima iz Kine ubrzano raste. Ta trka će biti centralna tema automobilskog sajma u Šangaju koji počinje sledećeg utorka (18.04.).

Kineski proizvođači već su vodeći na tržištu u delovima Bliskog istoka i Latinske Amerike. Ali čak i u Evropi je sve više automobila “Made in China”.

Još pre više od deset godina Kinezi su pokušali da se etabliraju u Evropi, ali u doba motora sa unutrašnjim sagorevanjem, nisu mogli da smanje jaz u odnosu na zapadnu konkurenciju. Sa vozilima sumnjivog kvaliteta nisu dobro prošli na testovima sigurnosti.

Elektro-vozila su hit, odlični i jeftini

Ali sve se promenilo masovnom pojavom električnih automobila. Tu se kineski proizvođači odjednom smatraju tehnološkim liderima.

Prema rečima stručnjaka za automobile, zahvaljujući ranijem početku Kina ne prednjači samo u izradi električnih automobila. I što se tiče povezanosti i autonomne vožnje neki kineski proizvođači su bolje pozicionirani od recimo nemačkih konkurenata.

Kineska grupa Geely je strateški dalekovidno pre nekoliko godina preuzela švedski brend Volvo i potpuno se usmerila ka električnoj budućnosti. A i kineski brendovi e-automobila kao što su BYD ili Nio polako se probijaju u inostranstvu.

Kinezi trenutno pokreću strategiju globalizacije sa svojim e-automobilima, što ne pogađa samo Evropu i Nemačku, kaže industrijski stručnjak Štefan Rajndl.

Glavna tržišta su za sada negde drugde

Drugačije je, međutim, u jugoistočnoj Aziji, Južnoj Americi i Africi. Tamo su Kinezi mnogo bolje pozicionirani.

“Konkurencija oživljava tržište”, zaključuje Rajndl i napominje da nemačka automobilska industrija radi velike korake napred.

Samo u Nemačkoj ovdašnji proizvođači trenutno nude više od 90 modela električnih vozila, a do kraja 2024. trebalo bi da ih bude 100. A kada je reč o kvalitetu, Nemci su još uvek vodeći.

U Nemačkoj su prošle godine više od polovine svih novoregistrovanih električnih automobila isporučili domaći proizvođači. Tržišni udeo kineskih brendova je šest odsto, zadovoljno kaže Rajndl.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()