Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja: Šta o novim rigoroznim merama kažu stručnjaci?

Pored mogućnosti oduzimanja četvorotočkaša, spuštena je granica dobijanja dozvole za neke kategorije, a tu su i nova pravila za električne trotinete

Autor: Emilija Pešić
03.08.2023. 19:16
  • Podeli:

U srpskom mentalitetu je da se vozilo tretira kao ljubimac, po principu – "Sve mi dirajte samo automobil ne!" Ipak, nove izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, upravo podrazumevaju da se vozila oduzimaju zarad veće bezbednosti u saobraćaju.

A prema najnovijim izmenama, ozakonjena je mogućnost privremenog oduzimanja vozila vozačima koji učine dva i više težih prekršaja u periodu od dve godine. Vozilo će biti oduzeto sve do okončanja postupka koji se vodi protiv određenog lica.

"Morate da znate da je vozilo u zakonu tretirano kao opasna stvar, i da njime možete drugog da povredite, unesrećite, da ga ostavite invalidom i da ga ubijete, na kraju krajeva. Možete da načinite ogromnu materijalnu štetu. Opasna stvar je, inače, nešto što se može oduzeti od nekog ko rukuje opasnom stvari, a ne rukuje na pravilan način ili nema prava da rukuje, a rukuje", objašnjava za UNU Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji.

Vozači će ostati bez četvorotočkaša, između ostalog, ukoliko voze pod dejstvom alkohola, odbiju alkotest, prekorače dozvoljenu brzinu ili neadekvatno prevoze decu.

Još jedna od izmena je i spuštena granica dobijanja vozačke dozvole za C i D kategoriju. Autobus će moći da vozi svako ko napuni 21, a kamion 18 godina.

"Mi smo spustili granicu, odnosno starosnu granicu, za dobijanje dozvola C i D kategorije. Smatramo da ćemo na taj način rešiti problem nedostatka, odnosno deficita, profesionalnih vozača", kaže za UNU zamenik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković.

Ako se pažljivo čita predlog zakona, u jednom delu postoji i promena koja se tiče odnošenja nepropisno parkiranog vozila. Ne sa dosadašnjom formulacijom – "ukoliko vozilo ugrožava i ometa saobraćaj", već je dovoljno samo da "nije parkirano u skladu sa zakonom".

"Lice koje je zaduženo za takve radnje, u obavezi je da obavesti vlasnika vozila stavljanjem pisanog obaveštenja na automobil. Time se smatra da je uručeno vlasniku i to da ga pomeri u roku, pazite sada – ne kraćem od jednog minuta. To je za mene ostalo sporno. Da li to treba unaprediti, i da li treba da bude formulacija – 'ukoliko to vozilo stvarno ugrožava saobraćaj' ili uopšte 'ukoliko je pogrešno parkirano'... Mislm da će kroz diskusiju u skupštini doći do blagih promena, ništa epohalno", zaključuje Vujanić.

Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja predviđeno je i da će vozači električnih trotineta, usled nedostatka biciklističkih staza ili traka, moći da koriste kolovoz – uz precizno određena pravila.

Poslednju reč imaju poslanici, a prema najavama, o svemu navedenom glasaće krajem meseca.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()