Srbiji nedostaje 12.000 profesionalnih vozača: Da li predložene izmene zakona donose rešenje?

Ako se usvoje izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, starosna granica za C (kamion) i D (autobus) kategoriju biće pomerene sa 20 na 18, odnosno sa 24 na 21 godina

Autor: Zvonko Ninkov
14.08.2023. 21:00
  • Podeli:

Profesionalni vozači iz Srbije već godinama odlaze na Zapad, pa našoj zemlji trenutno nedostaje više od 12.000 vozača D kategorije.

Neke vraćaju iz penzije za volan, druge dovode iz Azije, samo da bi bilo dovoljno njih koji svakodnevno prevoze putnike u gradu. Pa, opet, vozača i dalje nema dovoljno.

To bi delimično moglo da se promeni ako se usvoje izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima se starosna granica za C (kamion) i D (autobus) kategoriju pomeraju sa 20 na 18, odnosno sa 24 na 21 godina života.

Građani sa kojima smo razgovarali uglavnom se slažu sa takvim predlogom, i smatraju da je čovek sa navšenom 21 godinom punoletan i formiran kao ličnost. Ipak, ima i onih koji kažu da bi vozači tako velikih vozila trebalo da budu zreliji i da imaju više iskustva.

Predlog izmena zakona i prevoznicima deluje kao dobro rešenje, jer je nedostatak vozača postao hroničan problem. Opet, naglašavaju da neće neko iz klupe pravo za volan, već će i u firmama prolaziti probni period.

"Poslodavcima drumskog transporta su mladi ljudi posebno interesantni i rado će ih zapošljavati iz razloga što se u Srbiji podstiče digitalizacija. Nova vozila imaju nova tehnološka rešenja i to sve mlad čovek lakše sagledava i savladava", objašnjava za UNU generalni direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" Goran Aleksić.

Dozu sumnje ostavlja pitanje bezbednosti, odnosno – da li nekome ko nema toliko vozačkog iskustva treba poveriti živote većeg broja ljudi?

"Obzirom da je čovek sa 18 godina punoletan i potpuno odgovoran za zakon za učinjeno delo, tek sa 21 je. Nemojmo da pričamo da li je to ozbiljan čovek. Ako mu dozvoljavamo sve drugo, i da ima oružje i da može da vozi ne znam šta... Sad odjednom smatramo da nije odrastao da vozi D kategoriju", kaže za UNU penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.

Čak i ako zakon omogući da se već sa 18 sedne u kamion, a sa 21 u autobus, mladom vozaču je potreban i sertifikat o stručnoj profesionalnoj kompetentnosti. Za njega treba izdvojiti 120.000 dinara, što baš i nije mala investicija za početnika.

"Ono što smatramo i što smo predložili jeste da država subvencioniše obuke mladih ljudi do 30 godina, za vozača teretnih vozila i vozača autobusa", kaže Aleksić.

Izmene zakona Vlada je već usvojila, sada je Skupština na potezu. Ako sve bude išlo po planu, za očekivati je da do kraja godine one stupiti na snagu.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()