UNA proverava zašto sve više mališana ima probleme u govoru: Deca sve slabije pričaju, ko je krivac?

Da bi se ispravili, govorni problemi kod dece treba da budu otkriveni na vreme, odnosno u najranijem uzrastu

Autor: Andrea Radovanović
12.10.2024. 18:52
  • Podeli:

Rezultati testiranja za polazak u školu i ove godine su zabrinjavajući. Svaki šesti budući prvak ima probleme sa govorom. Stručnjaci upozoravaju da je pre 70 godina tek osam odsto dece predškolskog uzrasta otežano govorilo, a danas ih je gotovo deset puta više. Zato se kao logično postvlja pitanje - zašto sve veći broj mališana ne može da dostigne razgovetnost u govoru?

Mnoga deca i ne progovore do pete godine, dok se kod većine onih koji taj stepenik savladaju, obično javljaju teškoće u verbalnoj komunikaciji. Stručnjaci vide krivca u savremenim tehnologijama, ali i u tome što roditelji nedovoljno razgovaraju sa svojom decom.

"Ljudi su sad prešli na ove silne elektronske stimulacije, da ih tako nazovemo, to su mobilni, pa čak i kad hrane dete, stave ih u onu sedelicu, dečiju, bebeću i onda hrane dete kao da je patka, a ne da s njim pričaju i tome slično. Jednostavno, početak razvoja govora je pogrešan", kaže za UNU  logoped prof. dr Nada Dobrota Davidović.

A kad su temelji takvi, onda nije dobro ni sve ono što se kasnije nadogradi. Školski psiholozi na sistematskim pregledima primećuju da sve veći broj prvaka ne zna da izgovori sve glasove.

"Nemaju dovoljno razvijen govorni aparat odnosno ne izgovaraju sve glasove. Vrlo često šuškaju i razne glasove proizvode na drugačiji način. Sledeće je - malo pričaju, malo komuniciraju. Njihove rečenice su mnogo kraće. Pitate dete - koje je boje jabuka? Ono će reći zelene, neće reći celu rečenicu - ova jabuka je zelene boje", objašnjava za UNU školski psiholog Branka Tišma.

Da bi se ispravili, govorni problemi kod dece treba da budu otkriveni na vreme, odnosno u najranijem uzrastu, poručuju stručnjaci.

"Dete od rođenja na svakih šest meseci do treće godine života treba da vidi logopeda. Logoped treba da da stimulativni program, logoped treba da objasni roditeljima kako će da se bave detetom. Onda ćemo, sigurna sam, imati mnogo manje problema polaskom u školu, ostaće nešto možda što iz nekih objektivnih razloga nije moglo da se nauči, ali će većina glasova biti sasvim zadovoljavajuća za uzrast", kaže dr Dobrota Davidović.

U suprotnom, zbog problema u govoru, posledično, dolazi i do problema u ponašanju. Dete koje ne govori kako treba često postaje meta ružnih epiteta u razredu, ističu naše sagovornice.

Govor je, ističu, veština koja se uči, zbog čega bi roditelji trebalo što više da pričaju sa svojom decom. Onda kada počne da ih muči pitanje "zašto se to događa?" tada je, opominju, već kasno da se reaguje.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()