UNA analizira: Zašto Srbiji nedostaje 20.000 profesionalnih vozača i kako to utiče na putnike?

Zbog manjka vozača, prevoznici su prinuđeni da angažuju strane radnike

Autor: Mia Đaković
08.11.2025. 21:59
  • Podeli:

Srbija se već godinama suočava sa nedostatkom profesionalnih vozača kamiona i autobusa. Procene govore da ih trenutno nedostaje oko 20.000, a neki od razloga su visoka cena obuke i komplikovana procedura za dobijanje licence. 

Istina, procedure su nedavno pojednostavljene, a troškovi obuke su smanjeni. Pitanje je, da li će to biti dovoljno da se popune prazna mesta za volanom?

Za pet godina Srbija je izdala manje od pet hiljada CPC kartica, odnosno sertifikata, koji mora da poseduje svako ko želi da radi kao profesionalni vozač. Obuka je donedavno koštala i do 170 hiljada dinara, pa je to bila prepreka za mnoge da steknu licencu.

"Profesionalni vozač ukoliko želi da dobije potrebnu licencu i da može da se bavi profesionalno prevozom, što putnika, što tereta - mora da ispunjava zaista vrlo stroge kriterijume koji su nametnuti i da jednostavno, ne samo ima taj trošak materijalni o kome govorimo. Nego jednostavno, uopšte veliki trud mora da uloži i još nešto ima i ograničenje godina starosti", objašnjava za UNU Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca.

Taj problem nije samo problem Srbije, već globalni izazov koji posebno pogađa zemlje EU. Radno aktivni vek profesionalbih vozača kraći je od nekih drugih profesija, pa je neophodno permanentno  unapređivati uslove rada.

"Jedno istraživanje koje je radila Međunarodna Unija drumskih prevoznika. Tamo krajem 2022, rezultati su objavljeni 2023. godine, ukazalo je na veliki nedostatak profesionalnih vozača. Tako da, negde vozači kamiona nedostaju oko 230.000. To je sedam posto nepopunjenih pozicija, a projekcija je da će do 2028. godine nedostajati 745.000 vozača kamiona", navodi za UNU Saša Zdravković iz Sektora za vozače ABS.

Zbog manjka vozača, prevoznici su prinuđeni da angažuju strane radnike, dok domaće firme upozoravaju da će bez podmlađivanja kadra i dodatnih olakšica, transportna industrija ući u ozbiljnu krizu.


"Sigurno bi trebalo da ulože napore da bude više naših vozača, da ako je moguće, da se eliminišu ti vozači koji dolaze sa strane, manje više iz Azije. Ali to sad zavisi. To je sada odnos koji nema samo direktne veze sa vozačima, nego inače sa ponudom nekih zanatskih zanimanja i slično", dodaje Atanacković.

U sistemu je registrovano oko 175.000 profesionalnih vozača, a procene su da ih oko 100.000 aktivno radi. Nova olakšica je što je važnost CPC kartice produžena sa pet na sedam godina, a troškovi obuke su smanjeni. 

Time država pokušava da zadrži postojeće i privuče nove vozače. Ostaje da se vidi, da li će nove mere i niži troškovi obuke konačno popraviti situaciju u saobraćajnom sektoru.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()