Umesto tradicionalno u septembru, ove godine BITEF će se održati u oktobru
Međunarodni pozorišni festival BITEF u 57. izdanju i pod sloganom "Snago, ne pristaj da budeš nečija", biće održan od 3. do 10. oktobra, najavila je direkcija danas na prvoj konferenciji za medije u Skupštini grada Beograda.
Ovom prilikom predstavljen je koncept, selekcija od devet predstava, od čega su tri domaće i šest inostranih produkcija, vizuelni identitet i glavni partneri 57. Bitefa, a termin održavanja sa septembra sada je pomeren na početak oktobra.
Na konferenciji su govorili - Nataša Mihailović Vacić, gradska sekretarka za kulturu, Radovan Jokić, pomoćnik ministra kulture za savremeno stvaralaštvo, Miloš Latinović, direktor Bitefa, Nikita Milivojević, umetnički direktor i selektor Bitefa, Ksenija Đurović, producentkinja i koselektorka Bitefa, Veljko Golubović, izvršni kreativni direktor marketinške agencije New Moment New Ideas Beograd.
Novi umetnički direktor festivala, nagrađivani reditelj Nikita Milivojević je podelio svoj prvi utisak da mu se čini da je "BITEF i nakon 57 godina sve mlađi, a da smo mi sve stariji, što je dobro".
Milivojević se podsetio vremena od pre 15 godina kada je bio na čelu BITEF-a i Bitef teatra, dok je sada preuzeo funkciju umetničkog direktora i glavnog selektora festivala, koji je do skora vodio teatrolog Ivan Medenica.
Reditelj je otkrio da prvi put festival ima koselektorski tim, kako se inače uveliko radi u svetu, što se pokazalo kao uspešna praksa, tako da su sa njim birale predstave producentkinja BITEF-a Ksenija Đurović i dramaturškinja Tijana Grumić.
"U pitanju je jedna demokratska podela posla, odnosno, zašto bi jedan čovek, selektor, odlučivao o svemu. Tako smo ovde razmišljali šta je danas ozbiljno savremeno pozorište, koje može biti dramsko, post-dramsko, ili plesni teatar, instalacije, čitav hibrid formi. Ksenija je više zainteresovana za tu plesnu scenu, Tijana za dramski teatar, i tako smo uklapali ovogodišnju selekciju", istakao je Milivojević i dodao da za njega BITEF predstavlja kontinuitet.
Novi umetnički direktor je naveo da su sačuvali ideju prethodnog kolege i selektora Ivana Medenice, a to je da festival ima svoj "Prolog", tako da će van konkurencije 3. oktobra biti izvedena spektakl predstava od pet sati "Božanstvena komedija" prema epu Dantea Aligijerija, u režiji nemačkog umetnika Franka Kastorfa.
Time je uslišena želja Medenice da se ova produkcija Beogradskog dramskog pozorišta nađe u selekciji 57. Bitefa, te "predstavlja ideju da vidimo svi šta nam donose tako veliki svetski reditelji kakav je Frank Kastorf".
Svečano otvaranje 4. oktobra biće u znaku nemačke predstave "Deca sunca" prema delu ruskog klasika Maksima Gorkog, u režiji Mateje Kolažnika.
Ova produkcija teatra "Šaušpilhaus" iz Bohuma (Nemačka) biće izvedena na velikoj sceni "Ljuba Tadić" Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
Naredne večeri 5. oktobra u Narodnom pozorištu će gostovati grčki komad "Zbogom, Lindita" (Nacionalni teatar Grčke iz Atine) prema konceptu i režiji Maria Banušija, kome je ovo tek druga predstava, čime Bitef nastavlja tradiciju otkrivanja novih imena savremenog pozorišta.
Već 6. oktobra stiže poznata domaća predstava "Kao i sve slobodne devojke" Tanje Šljivar i rediteljke Selme Spahić, na velikoj sceni "Mira Trailović" pozorišta Atelje 212.
Još uvek nije određen prostor za izvođenje mađarskog dela "Raspevana mladost" 6. i 7. oktobra, koji potpisuju autori Judit Berec, Bence Đerđ Palinkaš i Mate Sigeti, u produkciji "Trafo House of Contemporary Arts" iz Budimpešte.
Dve noći 7. i 8. oktobra rezervisane su za "Sunce i more" u Umetničkom paviljonu "Cvijeta Zuzorić" na Kalemegdanu, a reč je o laureatu "Zlatnog lava" na Venecijanskom bijenalu.
Ovu neobičnu operu-performans potpisuju takodje troje autora - Rugile Barzžukaite, Vaiva Hranite i Lina Lapelite, za trupu "Neon Realism" iz grada Kaunas iz Litvanije.
Bitef teatar će biti domaćin 8. oktobra domaćeg neverbalnog igračkog komada "Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom" autora i koreografa Igora Koruge, ispred Stanice Servis za savremeni ples iz Beograda.
U pitanju je pregled razvoja plesne scene u Srbiji koja nailazi na razne probleme i prepreke.
Prostori za poslednje dve predstave će biti naknadno odredjeni, kao što je moderna verzija priče o Jovanki Orleanki - "Žan" (Jeanne) hrvatske autorke Ivane Sajko u režiji nekadašnje koselektorke Bitef festivala Anje Suše (u vremenu Jovana Ćirilova), za 9. oktobar, u realizaciji pozorišta Riksteatren i Dramaten iz Stokholma (Švedska).
Svečano zatvaranje je određeno za 10. oktobar i delo "Wakatt" autora i koreografa Serža Emea Kulibalija iz "Faso Danse Theatre" (Burkina Faso/Belgija).
Nikita Milivojević objasnio je ukratko da se ove godine BITEF održava u oktobru, a ne oko 20. septembra, kako je bila praksa kroz istoriju, iz razloga što je bilo neophodno uskladiti termine gostovanja svih trupa u selekciji, koje imaju već unapred isplanirane svoje turneje, tako da je ovaj raspored bio idealno i jedino rešenje.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.