Nakon nezapamćenih poplava štete se tek zbrajaju.
Posledice katastrofalnih poplava i odrona su ogromne, šteta se meri milionima za privredu BiH, a pogođen je i region zbog obustave železničkog saobraćaja usled oštećenja pruge, pa je u Luci Ploče zarobljeno oko 400 tona razne robe.
Delovi železničke pruge u Donjoj Jablanici u dužini od 17 kilometara je teško oštećeno, a vozovi tuda ne prolaze već 13 dana i niko u ovom trenutku ne može da kaže kada će pruga proraditi.
Nakon katastrofalnih poplava štete se tek zbrajaju. Dnevni gubici, saopštili su ranije iz Železnica Federacije su čak 270 hiljada maraka (oko 135.000 evra).
Stoga je to bila glavna tema federalne Vlade, a premijer Nermin Nikšić kaže da se iskreno nada da će rokovi vraćanja u normalu biti skraćeni na najmanju moguću meru.
U GIKIL-u je ugroženo 900 zaposlenih i 400 kompanija sa kojima posluju. Od federalne vlade traže hitno rešenje, jer preko 100 tona uglja neophodnog za proizvodnju u GIKIL-u stoji u Pločama. Tek jednu pošiljku od 50 hiljada tona na privremeno čuvanje prihvatila je Crna Gora.
Kamioni ne mogu da stignu da prevezu onoliko koliko je neophodno za proizvodnju. Dnevno se železnicama iz Ploča za ovu kompaniju prevozilo 2400 tona, danas tek 700. Samo u oktobru gubitak kompanije je preko dva miliona, a do kraja godine ako se pruga ne popravi, biće i do devet miliona.
“Naše procene su da će, ukoliko ova blokada potraje duže od 30 dana, a uzimajući u obzir trenutne kapacitete uglja i finansijski nepovoljna alternativna rešenja dopreme sirovine, posledice biti nesagledive na kompletno poslovanje, do granica potpunog zaustavljanja i prestanka rada i proizvodnje koksa u Lukavcu”, saopštili su iz GIKIL-a.
Iz Luke Ploče su za sarajevsku N1 tv. rekli da prekid saobraćaja utiče na poslovanje kompanije, ali trenutno ne mogu da procene u kom je to obimu. 0Oko 400 tona trenutno čeka na isporuku. Otežana je i isporuka nafte iz Terminala Federacije.
“Otpremanje derivata je oko 50 posto i ostali smo totalno bez otpreme železnicom, tako da nam je, sve skupa trenutno nanelo veliki pad i samim tim pad finansijskih prihoda. Ina koliko su mi javili otvara naloge iz Rijeke i ide za skladište INE u BiH i biće snabdevanje a očekivati je sa povećanim troškovima transporta da je moguće da dođe do povećanja cene na tržištu BiH”, kaže Josip Tomić iz Naftnog terminala FBiH u Pločama.
Profefsor na Saobraćajnom fakultetu Osman Lindov ističe da bi posledice vrlo brzo osetiti građani, a kompanije godinama neće moći da nadoknade gubitke, ukoliko se hitno ne pristupi sanaciji pruge.
“Moramo osloboditi železnicu i ubrzati je da bi ubrzali procese u privredi, železnica je pre svega radi privrednog razvoja, radi transporta roba, masovnog transporta roba, znam da će nam propasti i pojedini ugovori, pojedini privredni subjekti će mnogo toga trpeti", rekao je Lindov.
Štete neće imati samo privrednici u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj. Zbog otežane putne komunikacije na isporuku iz Ploča čekaju Mađarska, Srbija.
Vlada Federacije zadužila je na današnjoj sednici Autoceste da u saradnji s međunarodnim finansijerima u okviru odobrenih kredita što hitnije pristupe sanaciji železničke i saobraćajne infrastrukture na oštećenim deonicama.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.