Građani još uvek mogu da šalju svoje predloge
Foto: MUP RSTrajno oduzimanje vozila za najteže prekršioce, ukidanje probne vozačke dozvole i još strože kazne za vožnju pod dejstvom alkohola! To su najvažnije novina novog zakona kako bi se, makar ublažilo stradanje na srpskim putevima. Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da stupi na snagu sredinom ove godine. To bi nakon 2009. godine bio prvi, potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u Srbiji. Doneo bi potpuno nova pravila koja dosad nisu postojala.
Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije, govorio je da se trenutno piše novi zakon, te da je važeći zakon o bezbednosti saobraćaja iz 2009. godine pretrpeo 18 izmena. Poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.
"Ovo će biti jedan od najvećih zakona po broju članova i po obimu materije koji postoji u našem zakonodavstvu i jako je kompleksan za pisanje. Želimo da do kraja aprila završimo Nacrt zakona, važno je da bude realan, primenjiv, unapredi stanje bezbednosti saobraćaja, i bude usklađen sa zakonima EU", govori Lakićević.
Kako kaže, od početka samog pisanja Nacrta zakona, MUP je uključio i širu i stručnu javnost u izradu ovog akta, a svi građani koji su zainteresovani mogu na adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs dostaviti predloge, sugestije, primedbe, ideje i dobru praksu koju bi MUP mogao da implementira.
Napominje da će po usvajanju zakona kada prođe javnu raspravu, Vladu, a potom skupštinsku proceduru i usvajanje, biti neophodan period prilagođavanja.
Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju predviđao bi da umesto posebne probne dozvole, mladi vozači dobiju standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji ukazuje na ograničenja. Ovaj sistem će mladim vozačima omogućiti da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što trenutno nije moguće.
Jedna od mera o kojoj se razmišlja je i mogućnost praćenja ponašanja vozača nakon položenog ispita.
Jedna od mera koje su predložene odnosi se na trajno oduzimanje vozila, i trajnu zabranu upravljanja određenim kategorijama vozila. Lakićević navodi da će se trajno oduzimanje vozila odnositi na vozače koji više puta grubo krše bezbednost i propise saobraćaja.
Uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje bi mogle automatski prepoznati prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.
Ova mogućnost u novom Zakonu odnosila bi se na takozvane nagrade za vozače sa čistim dosijeima: Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi dobiti bonuse - popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.
Planirano je uvođenje digitalnog dosijea vozača, što će omogućiti svakom vozaču da putem aplikacije prati svoje prekršaje, kazne i tehničku ispravnost vozila, što bi doprinelo transparentnosti i sprečavanju da vozači tek na granici saznaju za neplaćene kazne, i budu vraćeni.
Još jedna značajna promena odnosila bi se na uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače. Dok su do sada profesionalni vozači, mladi vozači i motociklisti bili obavezni da imaju 0,0 promila alkohola u krvi, sada se razmatra mogućnost uvođenja ove mere za sve vozače.
"Vozači koji ne pripadaju specifičnim grupama, kao što su vozači dvotočkaša, profesionalni vozači, mladi vozači, i drugi, bili bi sankcionisani sa preko 0,2 alkohola", priča Lakićević
Jedna od razmatranih mera jeste i povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera. Potom, razmatra se i unapređenje sistema kaznenih poena, (u smislu gradacijskog praćenja i reagovanja, bez čekanja da lice stekne status nesavesnog vozača).
Razmatra se u uvođenje dodatnih obuka za mlade vozače. Mladim vozačima bi mogu biti uvedena obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, koja bi uključivala simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju.
Trenutni zdravstveni uslovi u Srbiji prepoznaju dve grupe vozača – one koji imaju A i B, odnosno, C i D kategoriju, pa za prve važe jedni, a za druge prilično stroži zdravstveni uslovi. Novi predlog je da se definiše kontrola korišćenja nedozvoljenih medikamenata, a ukoliko vozač sa probnom vozačkom dozvolom (odnosno sa dozvolom sa posebnim kodom) ima kod sebe alkohol ili drogu bio bi upućen na zdravstveni pregled.
Za vozila sa prvenstvom prolaza novi Zakon bi trebalo da jasno definiše kada ko od kojih službi i ministarstva može da koristi ovo pravo, prenosi Blic.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







