Visoke cene energije i velike birokratske prepreke utiču na proizvođače automobila
Visoke cene energije i velike birokratske prepreke utiču na proizvođače automobila. Oni sve više ulažu u SAD koje visokim subvencijama promovišu ekspanziju elektromobilnosti.
"Nećemo da premeštamo postojeću proizvodnju u SAD, ali veća je verovatnoća da ćemo sledeće fabrike da izgradimo u Americi. Postoji rizik da Evropa izgubi od te preraspodele.“
Ta izjava Klausa Rozenfelda, šefa kompanije "Šefler", četvrtog po veličini nemačkog dobavljača za automobilsku industriju s više od 80.000 zaposlenih širom sveta, odražava važan trend - auto-industrija sve više premešta svoju proizvodnju iz Nemačke i drugih delova Evrope u Kinu i Severnu Ameriku.
"Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Nemačku i Evropu“, kaže za Dojče vele Štefan Šneberger, menadžer u konsultantskoj kući "Berils" (Berylls Strategy Advisors), specijalizovanoj za auto-industriju.
Glavni razlog za preseljenje su, dodaje, visoki troškovi energije - nivo cene struje u EU dva do tri puta je veći nego u SAD.
"Ali i stroži regulatorni zahtevi kojima je industrija u EU i Nemačkoj izložena, takođe idu u prilog preseljenju. A naravno, primamljive su i privlačnije subvencije koje se trenutno nude u SAD", kaže Šneberger.
Te milijarde subvencija, međutim, povezane su s klimatskim tehnologijama, kao što je elektromobilnost.
Kao rezultat planova za iseljavanje, a prema aktuelnoj analizi kuće "Berils", predviđeni broj jedinica za period proizvodnje 2023-2029 u Evropi značajno opada.
Selidbe su takođe i uzrok velikog broja pozitivnijih prognoza za ostale regione sveta. Očekuje se čak i rast globalne proizvodnje vozila, iako manje nego što se predviđalo 2021.
"Trenutne prognoze pokazuju negativne efekte eksternog šoka izazvanog ratom u Ukrajini, a tu su i ispravke preterano optimističnih prognoza za 2021. u pogledu okončanja ograničenja vezanih za pandemiju i krizu sa čipovima", objašnjava Šneberger.
Prema analizi, između Nemačke i Severne Amerike u narednim godinama postojaće razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili "Audi" i "Ford", taj trend bi čak i pojačala. Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 direktno pogođenih radnih mesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Nemačkoj od 0,6 procentnih poena u 2029. godini.
U tom kontekstu, stručnjak Šneberger podseća da je značaj automobilske industrije u Nemačkoj veći nego u susednim evropskim zemljama.
"Ovde je to skoro pet odsto BDP, što znači da će pad posebno uticati na nemačku privredu. Osim toga, opada i konkurentska prednost nemačkih proizvođača i dobavljača delova, koja se uglavnom povezivala sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem", kaže Šneberger.
Ti motori su, međutim, još malo pa stvar prošlosti. Pored digitalizacije, ekspanzija alternativnih pogona jedan je od megatrendova u autoindustriji. U SAD se takođe nazire kraj takve vrste motora, iako ipak sporije nego u Evropi ili Kini.
Poređenja radi, trenutno su oko 14 odsto novregistrovanih automobila u Nemačkoj – električna vozila. U Kini, najvećem tržištu električnih automobila na svetu, čak 21 odsto. S druge strane, u SAD ih je manje od šest procenata.
To bi, međutim, u bliskoj budućnosti moglo dramatično da se promeni. "Prošla su vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD", kaže za Dojče vele Hening Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner kući "Berils".
Prema Ludesu, koji je i radio na analizi "Berilsa", SAD su već u direktnoj konkurenciji sa Evropom za drugo mesto kao najvažnije svetsko tržište električnih automobila, iza Kine. Očekuje se da će 2030. prodaja takvih vozila u SAD premašiti šest miliona komada godišnje, što odgovara tržišnom udelu od oko 40 odsto.
"Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o pooštravanju standarda uštede goriva i najava tamošnje Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2, mogle bi da do 2030. katapultira tržišni udeo električnih automobila u SAD čak i do 60 odsto", procenjuje Ludes.
Osnovni izazov za nemačke kompanije biće da procene specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektromobilnošću. To uključuje i posebne modele vozila.
"Za razliku od Evrope, terenska vozila i pikap-kamioneti činiće više od 75 odsto tržišta čistih elektro-automobila. Na američkom tržištu, najrpdavaniji model ostaje Fordov kamionet F-150", kaže Ludes.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.