Japanski proizvođači automobila "Nisan" i "Honda" otpočeli su pregovore s ciljem
Spajanje "Nisana" i "Honde" dovelo bi do stvaranja moćne grupe, čiji bi proizvodni kapacitet iznosio oko osam miliona vozila.
Japanski proizvođači automobila "Nisan" i "Honda" otpočeli su pregovore s ciljem da oforme zajedničku holding kompaniju, javljaju mediji u Zemlji izlazećeg sunca.
S obzirom da je "Nisan" najveći deoničar u fabrici automobila "Micubiši", to bi praktično značilo povezivanje tri velika proizvođača u korporaciju koja bi imala proizvodni kapacitet od oko osam miliona četvorotočkaša godišnje.
Takođe, to bi bio korak dalje u odnosu na strateški savez koje su te kompanije oformile tokom leta s ciljem da zajednički rade na razvoju električnih modela i softvera za automobile.
Suštinski, gigante japanske automobilske industrije na taj potez prisilila je situacija koja se razvila u uslovima tehnološkog prelaska sa vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje i hibrida na vozila sa čisto električnim pogonom, gde oni trpe veliku i snažnu konkurenciju kineskih proizvođača poput "BYD" i "Džilija", te američke "Tesle".
Usled naleta jeftinih ali kvalitetnih kineskih vozila na električni pogon, japanski proizvođači sve više gube tržišni udeo, pre svega u Kini, ali i drugde. Konkretno, u periodu od januara do novembra ove godine "Honda" je u toj mnogoljudnoj zemlji zabeležila pad prodaje od čak 30,7 odsto u odnosu na 2023, dok je "Nisan" iskusio pad od 10,5 procenata.
Kada je u pitanju poslovno posrtanje "Nisana," prisutni su i drugi faktori, poput relativno neuspelih pokušaja kompanije da nakon odlaska dugogodišnjeg generalnog direktora Karlosa Gona i skandala koji su ga propratili izvrši unutrašnje reforme i povrati ozbiljno poljuljani ugled. Tu je i posustajanje prodaje u SAD, gde se kupci u sve većem broju vraćaju hibridima na uštrb vozila na isključivo električni pogon.
Naime,"Nisan" je još 2010. godine (prvi na svetu) počeo sa masovnom proizvodnjom jednog električnog modela, te je i danas lider u Japanu u tom domenu, ali je zapostavio razvoj hibridnih vozila, zbog čega ne može da isprati pomenutu potražnju na severnameričkom tržištu, te tamo beleži ozbiljne gubitke.
To je, zapravo, i jedan od razloga zašto se rukovodstvo "Nisana" odlučilo na spajanje sa "Hondom" - ona ima više uspešnih hibridnih modela i odgovarajuću tehnologiju.
Potvrda da "Nisan", koji je nedavno najavio rezanje proizvodnje za čitavih 20 posto i otpuštanje 9.000 radnika, ima šta da dobije ujedinjenjem sa "Hondom" došla je od investitora, koji su se po objavi plana o spajanju dve kompanije dali u kupovinu njegovih deonica i pogurali ih znatno nagore.
Interesantno je, međutim, da su istovremeno deonice "Honde" počele da se klackaju gore-dole, jer investitori i deoničari, osim opšte zamisli o racionalizaciji i uštedama, za sada ne vide jasno kakvu konkretnu korist bi ona mogla da stekne od spajanja sa "Nisanom".
Ipak, očigledno je da su "Hondi" potrebne krupne promene jer je najavila da će u svojim postrojenjima širom sveta smanjiti proizvodnju za ukupno pola miliona vozila godišnje. To obuhvata i prvu redukciju u Kini, zemlji u kojoj pravi najviše četvorotočkaša.
Spajanje "Nisana" (ili, preciznije, "Nisan-Micubišija") sa "Hondom" deo je svetskog trenda konsolidacije i ukrupnjavanja proizvođača automobila. Njihovim spajanjem nastala bi kompanija koja bi potencijalno mogla biti treći najveći svetski proizvođač i prodavac vozila.
U 2023. godini "Honda" je prodala četiri, a "Nisan" 3,37 miliona četvorotočkaša.
Poređenja radi, najveći svetski proizvođač i prodavac vozila grupa "Tojota" u ruke mušterija predala je ključeve za čak 11,23 miliona svojih vozila, prenosi RTS.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.