Do 31. oktobra podneto 220 zahteva, a 183 je realizovano
Interesovanje za subvencije od 5.000 evra za kupovinu električnih automobila u Srbiji beleži trend rasta, a na osnovu poslednjeg konkursa država će subvencionisati kupovinu 349 vozila, izjavila je državna sekretarka u Ministarstvu zaštite životne sredine Sandra Dokić i naglasila da su zaštita životne sredine i unapređenje kvaliteta vazduha razlozi zbog kojih se država odlučila na taj važan korak.
"Nastojaćemo u januaru da donesemo uredbu i negde već početkom februara planiramo da građanima omogućimo da počnu da podnose zahteve", rekla je Dokić za Tanjug i podsetila da Ministarstvo petu godinu subveniconiše kupovinu, a od ove godine isključivo električnih automobila.
Podsetila je da je do 31. oktobra podneto 220 zahteva, da ih je 183 realizovano.
"Neki ljudi su odustali, neki nisu imali kompletnu dokumentaciju, ili su se prijavili za kupljeni automobil što nije po pravilima, tako da je država subvenicionisala kupovinu 349 električnih automobila", rekla je Dokić i dodala da je samo 50 fizičkih lica podnelo zahtev, a da su sve ostalo pravna lica koja imaju pravo da traže subvenciju za više automobila.
Prema njenim rečima zbog velikog interesovanja opredeljena su dodatna sredstva za subvencije.
"Počeli smo sa 170 miliona dinara, a ukupno smo opredelili i podelili 205 miliona dinara. 2020. godine imali smo subvenciju za samo četiri električna automobila, a ove godine za 349", kazala je ona i naglasila da ih je prošle godine bilo 310.
Podsetila je i da će nastaviti u istom pravcu i naredne godine, i da je posebno važno to što se neophodna infrastruktura razvija i širi i postaje sve dostupnija.
Najviše prijavljenih za subvencije je iz Beograda, oko 65 odsto, a potom u Nišu, Novom Sadu, Šapcu i Čačku.
Dodaje da su primetili da pravna lica koja dobiju subvencije paralelno postavljaju svoje solare kako bi omogućili da se preko obnovljivih izvora energije zapravo ti automobili napune.
"Na taj način mi imamo apsolutno zatvoren krug u smislu ekologije, zbog čega smatramo da to i jeste budućnost, jer ćete sa jedne strane imati besplatno gorivo ako je iz obnovljivih izvora energije, a sa druge strane nećete zagađivati", rekla je Dokić i dodala da su za subvencije najzainteresovanije firme koje se bave isporukama.
Naglašava da se očekuje rast interesovanja za električne automobile i nakon što se pojavi "fijat panda" na našem tržištu, što bi moglo dodatno da motiviše građane.
Dodala je da država radi na kampanji "Sarađuj, ne zagađuj" i na promociji zaštite životne sredine.
Nebojša Margetić iz Udruženja vozača električnih automobila kaže da je pretpostavka da će 2030. godine ukupno zagađenje u svetu od vozila iznositi 44 odsto emisije svih gasova tako da električni automobili mogu da doprinesu da situacija bude bolja.
Dodaje da najjeftiniji električni automobil, kad se oduzmu subvencije, može da košta do 12.000 evra. Bez obzira na višu cenu, kada se dugoročno na pet godina posmatra eksploatacija vozila, rezultati su veoma privlačni i pozitivni.
"Na prosečnih 30.000 pređenih kilometara na godišnjem nivou, pa u periodu od pet godina, električni automobil je u eksploataciji za 20.000 evra jeftiniji od klasičnog automobila", rekao je on i dodao da je vožnja električnog automobila potpuno nova dimenzija vožnje.
Kaže da mu se kupovina automobila isplatila i da ga je kupio na tri godišnje rate. Prvu je isplatio prodajom starog, a drugu i treću uštedom na gorivu.
"Praktično sam stari polovni automobil koji sam prodao za 10.000 evra zamenio za novi od 45.000 evra, umanjeno za subvenciju", rekao je Margetić i dodao da je taj automobil posle pet godina u besprekornom stanju.
Kaže da, kada se kupuje električni automobil, važno proveriti u kakvom stanju je baterija, i naglasio da Udruženje uvek može građanima da pomogne savetima.
Prema njegovim rečima, na našim ulicama češće od elektičnih automobila se ipak viđaju hibridi. Na pitanje za ponudu i tražnju za polvnim električnim automobilima u Srbiji podseća da će ona tek rasti jer se kupovina električnih vozila u svetu i Evropi intenzivirala unazad nekoliko godina.
"I ti ljudi koji su kupovali vozila koristili su subvencije država gde su bili, ali su imali i obavezu da ne mogu da otuđe vozilo određeni period. Tako da je ponuda polovnih električnih vozila bila manja. Sad se ta situacija polako menja, znači oni uzimaju nova vozila, tako da se ta ponuda popravlja", rekao je Margetić.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.