UNA pita - koliko će stvarno koštati FIAT Grande Panda: Da li to može da plati srpski kupac?

U prošloj godini u našoj zemlji prvi put je registrovano oko 500 automobila na struju

19.07.2024. 12:00
  • Podeli:
predstavljanje fijata grande pande u torinu, italija, fiat fijat grande panda - 11 jul 2024 - foto Reuters (2)-66983b8cc3d93.webp Foto: Reuters

Bliži se dan kada Srbija ulazi u red zemalja u kojima će se proizvoditi električni i hibridni automobili. Za sada, kao što je javnost već upoznata, to će biti jedan model - FIAT Grande Panda, koji bi uskoro trebalo da počne da silazi sa traka fabrike u Kragujevcu. 

Italijani su ovaj novi model predstavili 11. jula u Torinu, na proslavi 125. rođendana kompanije FIAT, najavljujući praktično povratak brenda na globalno tržište. 

U vezi sa tim, vozilo će prvo biti plasirano u Evropu, na Bliski istok i u Afriku, a postoje priče da se razmatra eventualna prodaja u Severnoj Americi, mada o tome nisu objavljeni konkretni detalji.

Takođe, Grande Panda je najavljena kao automobil sa jednostavnim linijama i dobro organizovanim prostorom za pet putnika. Kada je reč o električnoj verziji automobila, govori se o bateriji od 44 kWh i jednom električnom motoru od 113 KS, što će biti dovoljno za domet od 320 km. U hibridnoj varijanti, očekuje se da će koristiti postavku koja uključuje 1,2 litarski trocilindraš sa 100 KS i mali elektromotor.

Grande Panda je dizajnirana u Italiji u čuvenom FIAT Centro Stile u Torinu

I mogli bismo mi da pišemo o još tih tehničkih detalja (neki vas i čekaju u nastavku teksta), ali mi ne želimo da vodimo priču u tom pravcu, već nas zanima šta će prozvodnja ovog automobila u Kragujevcu značiti za srpske vozače, preciznije za potencijalne kupce - koliko je značajno što nam se takvo vozilo proizvodi na kućnom pragu, da li će to uticati na cenu i da li ćemo mi moći sebi da priuštimo FIAT Grande Pandu?

Zbog toga smo se obratili onima koji se bave ovom tematikom i razumeju se u cene - sagovornik UNE bio je Petar Veličković sa sajta Polovni automobili, koji je izneo poslednja saznanja u vezi sa celim projektom.

"Svakako da je važno da će biti proizvodnje novog modela u kragujevačkoj fabrici. Lepo zvuče i najave da će cena biti konkurentna - na internetu se mogu videti informacije i da će Panda koštati oko 20.000 evra, a to bi mogao da bude dodatni podsticaj za jednu grupu kupaca, zainteresovanih za kupovinu električnog automobila ili hibrida. Grande Panda će se, kako je najavljeno proizvoditi sa ta dva pogona, a ne treba zaboraviti da je Ministarstvo za zaštitu životne sredine opredelilo podsticaje za kupovinu vozila na električni pogon u visini od 5.000 evra za putničke automobile", rekao nam je Veličković. 

 

Doduše, mora se priznati da je prema prvim najavama iz Italije, kada je reč o ceni, isticano da će za osnovnu verziju Grande Pande ona biti "niža od 25.000 evra". Priznaćemo i da 25 i 20 nije isto, jer razlika od 5.000 evra za srpskog kupca realno predstavlja drugi univerzum.

Lična karta Grande Pande - 3,99 metara dužine, 1,57 metara visine i 1,76 metara širine

Ali, i eventualna mogućnost u ceni od 20.000 evra ne zvuči baš optimistično - možda "rado ide Srbin u vojnike" kako kaže pesma - ali sigurno Srbin ne izdvaja rado tolike pare za automobil, makar i nov. Dobro, neki i izdvajaju, ali apsolutno izuzetna većina - ne.

"Treba biti realan i reći da se ovaj automobil ne proizvodi za naše građane, već na osnovu procene proizvođača da je to generalno dobar poslovni potez. Prosto, Srbija je premalo tržište automobila, koje je pritom tradicionalno okrenuto polovnim vozilima zbog kupovne moći stanovništva. U prilog tome govore i prodajni podaci iz ove godine, gde je u prvih šest meseci prodato nešto više od 15.000 novih vozila, dok je u istom periodu prvi put registrovano nešto manje od 64.000 polovnjaka iz uvoza". 

Pri tome, nije ovde reč samo o FIAT Grande Pandi, realno govorimo o električnim automobilima uopšte.

"Da, električni automobili su i dalje van domašaja većine naših kupaca, iako njihova prodaja u Srbiji postepeno raste. Primera radi, u prošloj godini prvi put je registrovano oko 500 automobila na struju, a trenutno je približno toliko i polovnjaka oglašenih na sajtu Polovni automobili", zaključio je Petar Veličković.

Grande Panda ima prtljažnik zapremine 361 litara, a ukupni kapacitet skladišnih pregrada smeštenih ispred suvozača je 13 litara

Da saberemo za kraj - podaci iz februara ove godine, a odnose se na 2023. (statistike na milionskom nivou nije moguće voditi dan za dan, pa se uglavnom u tekućoj godini objavljuju za prošlu), ukazuju da je u Srbiji bilo 2.699 komada sto odsto električnih automobila i oko 18.000 hibridnih automobila svih vrsta - znači 20.699 vozila u brojci od ukupno 2.389.105 registrovanih putničkih automobila, po podacima Ministarstva unutrašnjih poslova.

Dakle 20 hiljada sa jedne (cifra koja se dobija sa ozbiljno većinskim dodatkom hibrida) i 2 miliona sa druge strane - razlika svedoči da su električni automobili stvarno van našeg domašaja. Dobro, onda za kraj da nam poželimo da FIAT Grande Panda počne da menja tu statistiku...

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()