Gugl najavio značajne promene u praćenju korisnika: Stručnjaci upozoravaju na rizike

Nova pravila omogućavaju takozvani "fingerprinting"

18.02.2025. 17:18
  • Podeli:
google.jpg

Google je najavio značajne promene u svojim pravilima o praćenju korisničkih aktivnosti na internetu, koje su izazvale zabrinutost među stručnjacima za privatnost. 

Nova pravila omogućavaju takozvani "fingerprinting", tehnologiju koja oglašivačima dozvoljava prikupljanje više podataka o korisnicima, uključujući njihove IP adrese i informacije o uređajima koje koriste.

Kompanija tvrdi da druge firme već uveliko koriste ove podatke i da će nastaviti da podstiče odgovornu upotrebu informacija. Međutim, ono što posebno zabrinjava stručnjake je činjenica da je Google 2019. godine kategorički bio protiv ovakvog načina prikupljanja podataka, nazivajući ga "pogrešnim i štetnim po izbor korisnika".

U zvaničnom saopštenju za BBC, Google navodi da "tehnologije koje unapređuju privatnost nude nove načine za uspeh njihovih partnera na novim platformama... bez kompromitovanja korisničke privatnosti." Međutim, Martin Tomson, glavni inženjer u kompaniji Mozilla, upozorava da je fingerprinting udarac za privatnost jer korisnici teže mogu da kontrolišu koje podatke dele o sebi.

Šta je fingerprinting i kako vas prati?

Fingerprinting predstavlja tehniku koja prikuplja informacije o korisnikovom uređaju i pretraživaču kako bi kreirala jedinstveni profil te osobe. Iako se ovi podaci ne prikupljaju eksplicitno za oglašavanje, mogu se koristiti za ciljano prikazivanje reklama na osnovu korisničkih podataka. 

Foto: Shutterstock

Na primer, veličina ekrana ili podešavanja jezika legitimno su potrebni za pravilno prikazivanje veb-sajta, ali kada se kombinuju sa vremenskom zonom, tipom pretraživača, nivoom baterije i mnogim drugim podacima, stvara se jedinstvena kombinacija podešavanja koja olakšava identifikaciju korisnika.

Kako se zaštititi od praćenja?

Stručnjaci preporučuju nekoliko mera za zaštitu privatnosti na internetu:

  • Korišćenje VPN servisa koji sakriva vašu IP adresu
  • Redovno brisanje kolačića i keš memorije
  • Upotreba pretraživača koji su fokusirani na privatnost
  • Isključivanje personalizovanih reklama u podešavanjima Google naloga

Britanska Kancelarija poverenika za informacije (ICO) ocenila je ove promene kao "neodgovorne" i upozorila da će kompanije koje koriste ovu tehnologiju morati da dokažu usklađenost sa zakonima o privatnosti i zaštiti podataka. 

Ovo je posebno važno u kontekstu evropskih GDPR regulativa, koje propisuju stroga pravila o zaštiti privatnosti korisnika.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari (0)