Veće plate i bolji uslovi rada u inostranstvu već godinama privlače vozače autobusa i kamiona da odlaze iz Srbije.
Tako smo došli u situaciju da su gradski prevoznici prinuđeni da uvoze šofere iz azijskih zemalja, a firme koje se bave transportom, konstatno imaju otvorene oglase za prijem novih ljudi.
Ni to, međutim, ne pomaže, pa su procene da Srbiji nedostaje oko 10.000 profesionalnih vozača. Može li taj problem da se reši?
Čim mu je istekla probna vozačka dozvola, Milan Miković upisao je i za C kategoriju. Iako trenutno radi posao koje nema veze sa vožnjom kamiona shvatio je da bi mu bilo korisno da i ume da upravlja njime. Naročito jer poznaje one koji su već sve to prošli.
„Imam par drugara, voze za naše firme, srpske. Voze i po inostranstvu, već od 21 godine. Možda bih se i prijavio za takav posao“, kaže kandidat za polaganje C kategorije Milan Miković.
Nisu retki ni oni koji dođu sa pričom da ih posao kamiondžije već čeka, kaže Marko Manojlović iz auto-škole, pa žure da što pre steknu novu kategoriju. Razlog je, po pravilu, solidna plata.
„Nije samo Zapad glavni cilj, zainteresovani su i to su ljudi koji nemaju karijeru, nemaju neko zanimanje kojim se bave, pa tu vide neki izlaz, neko bolje sutra“, ispričao nam je Marko Manojlović iz auto-škole „Desetka plus“.
Kako sa kamionima, tako je i sa vozačima autobusa. U Evropi im se nude znatno bolji uslovi, pa često napuštaju posao ovde, a volan prepuštaju penzionerima ili onima kojima je Srbija obećana zemlja.
Ni to ne može da nadomesti manjak šofera kod nas, pa bi rešenje moglo da bude spuštanje granice za polaganje C kategorije.
„Smanjenjem uslova za polaganje C kategorije sa 21 na 18 godina smatramo da ćemo rešiti deo tog problema. Takođe, ranije smo imali uslov za sticanje D kategorije da prođu dve godine od sticanja C kategorije. Međutim, i taj uslov će biti ukinut“, objašnjava pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković.
To bi delimično moglo da smanji nedostatak profesionalnih vozača, kažu u auto-školama, ali bi to onda značilo da još nedovoljno iskusni vozači sedaju u veća vozila.
„Faktički moraju dozvoliti da kandidati sa probnim vozačkim dozvolama B kategorije polažu za C jer je trenutno njima i dalje probna do 21 godine“, kaže Koković.
Čak da se u zakonu i ta odredba izmeni, novopečene kamiondžije do sertifikata profesionalnog vozača, takozvane CPC kartice, razdvaja još 140 sati obuke i cena od 1.200 evra.
Previše, s obzirom koliko su nam vozači neophodni.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.