Pred zakonom sigurni, ali kako je na ulici?
Osim umora još jedna opasnost vreba na ulicama. U Beogradu je sve više električnih bicikala i skutera, a neretko vidimo da ih voze i maloletnici, budući da takva vozila ne moraju da budu registrovana niti je za njihovo korišćenje neophodna vozačka dozvola.
Pred zakonom sigurni, ali kako je na ulici?
Većina vozača složiće se da deluje kao da je vozačima električnih bicikala i skutera u saobraćaju sve dozvoljeno. Prolazak na crveno svetlo, vožnja po trotoaru, prekomerna brzina, a sve to zato što zakonodavstvo u Srbiji još ne tretira takva vozila drugačije od običnih bicikala.
„Mogu slobodno reći da je iz dana u dan sve veći broj omladine kojima je ovo interesantno, verovatno kako je sve veći broj vozila na ulici. Ono što je činjenica to je da vozačka dozvola nije neophodna za upravljanje ovim dvotočkašom. Mi posavetujemo i što je do nas odradimo“, ističe Nikola Jokić iz prodavnice koja iznajmljuje električne bicikle i skutere.
Uobičajena brzina ovakvih vozila je do 25 kilometara na sat, ali postoje i oni jači modeli koji uz pomoć pedala dostižu brzinu i preko 70, a zbog svoje konstrukcije, snage i brzine zapravo više pripadaju kategoriji mopeda.
Međutim, za korišćenje tih vozila nije potrebna ni registracija ni vozačka dozvola, pa su, po mišljenju stručnjaka, njihovi vozači najugroženiji učesnici u saobraćaju.
„Dolazimo do jedne situacije koja na neki način predstavlja zakonski vakum, odnosno zloupotrebu trenutne situacije da lice, čak i maloletno lice upravlja naizgled biciklom koje zapravo ima performanse bolje od mopeda“, objašnjava za UNU docent Saobraćajnog fakulteta Emir Smailović.
„Najčešće ta vozila se kreću tamo gde ne treba da se kreću, među pešacima. Često tim vozilima upravljaju i maloletna lica. Ta maloletna lica ne poznaju dovoljno propise zato i imamo toliki broj poginulih vozača bicikala“, objašnjava za UNU načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević.
Stvari bi mogle da se promene, budući da predlog novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, koji bi trebalo da se nađe na javnoj raspravi do kraja godine, predviđa i odredbe koje se odnose na takva vozila, a koje će regulisati gde i pod kojim uslovima ljudi mogu da ih koriste.
Na raskrsnicama gde nema semafora, izuzetno je važno obratiti pažnju na saobraćajne znakove i obeležja. A budući da vozači elktričnih bicikala i skutera nisu prošli nikakvu obuku, upitno je da li će znati ko u ovakvoj raskrsnici ima prvenstvo prolaza, pa je savet vozačima da budu oprezni i spremni da reaguju na svaku potencijalnu opasnost kako bi svi učesnici u saobraćaju ostali bezbedni.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







