Važnije je šta jedete, a ne koliko: Samo ovih 500 mg antioksidanasa dnevno garantuje čiste krvne sudove

Mit je razbijen

13.06.2026. 10:30
  • Podeli:
shutterstock_1782743783 jagode maline borovnice borovnica jagoda malina ribizle kupine bobičasto voće-69bd3d000d7ff.webp Foto: Shutterstock

Konzumiranje tačno određenih vrsta svežih namirnica svakog dana, a ne bilo kojih pet porcija voća i povrća, ključno je za očuvanje zdravlja srca, sugeriše najnovije istraživanje.

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrednost. Zbog toga mnogi ljudi kroz svakodnevnu ishranu ne unose dovoljno izuzetno važnih nutrijenata koji su poznati pod nazivom flavanoli.

Prema rečima stručnjaka, idealan način za nadoknadu ovih moćnih jedinjenja jeste konzumacija borovnica, šljiva, kupina, trešanja i brusnica, uz šoljicu zelenog čaja, ali i fava pasulja (bob).

Velika zabluda o zdravoj ishrani

Velika studija koja je sprovedena na čak 30.000 ispitanika iz SAD-a i Velike Britanije pokazala je da ovi nutrijenti često nedostaju u ishrani. To je slučaj čak i kod osoba koje redovno jedu preporučenih pet porcija voća i povrća dnevno.

Istraživanje koje je objavljeno u naučnom časopisu "Food and Function" otkriva da manje od jedne petine populacije svakodnevno unese preporučenu količinu od 500 mg flavanola.

Ovi antioksidansi smanjuju upalne procese u organizmu. Na taj način oni direktno podržavaju zdravlje srca, poboljšavaju cirkulaciju i čuvaju elastičnost krvnih sudova.

Tokom ove opsežne studije, naučnici su pratili ishranu ispitanika i detaljno analizirali biomarkere kako bi precizno izmerili stvarni unos ovih lekovitih jedinjenja.

Važnije je šta jedete, a ne koliko 

"Većina ljudi pretpostavlja da je unosom bilo kakvih velikih količina voća i povrća stvar rešena. Međutim, ovo istraživanje jasno pokazuje da su specifični izbori namirnica daleko važniji od ukupne količine hrane koju pojedete", objašnjava vodeći istraživač dr Havijer Otavijani.

NJegov kolega, profesor Gunter Kunle sa Univerziteta u Redingu, dodaje da iako je staro pravilo "pet na dan" i dalje ispravna poruka, moramo mnogo pažljivije da biramo šta stavljamo na tanjir.

"Različito voće i povrće pruža potpuno različite nutritivne prednosti koje nadilaze same vitamine i minerale", ističe profesor Kunle.

Spisak namirnica koje su prave bombe flavanola:

  • Šljive
  • Brusnice
  • Kupine
  • Zeleni čaj
  • Fava pasulj (bob)
  • Trešnje
  • Jabuke
  • Jagode
  • Borovnice

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()